Vše začalo, když koncem února sebevědomí zaměstnanci La Scaly vyhlásili stávku. Vzbouřil se veškerý technický personál i orchestr, celkem 800 zaměstnanců.
Odbory už znemožnily nedávnou premiéru Čajkovského Pikové dámy a chystají se zablokovat i ostatní plánované operní i baletní premiéry, a dokonce i celé série představení.
Ve Scale se sice občas stávkovalo i v minulosti, jenže tentokrát je situace podle všeho vážná. Rozbuška vybuchla, když správní rada divadla propustila intendanta Carla Fontanu.
Příčinou měly být vleklé spory mezi Fontanou a hudebním ředitelem, proslulým dirigentem Riccardem Mutim, který stojí v čele nejslavnějšího italského divadla už dvacet let. Jenže právě 64letý Muti se dostává do palby kritiky za své údajné diktátorské sklony a neochotu zvát světové dirigenty.
Média zvláště komentují tu skutečnost, že personál odmítl provést celý blok představení Hindemithovy Svaté Zuzany pod Mutiho vedením, což je považováno za bezprecedentní vzpouru. Muti na oplátku poslal dopis do redakce deníku Corriere della sera, v němž popírá, že by chtěl na sebe strhnout veškerou moc.
Jiný názor má slavný operní a filmový režisér Franco Zeffirelli. "Je opilý mocí a ješitností. Mluví jenom o sobě, stala se z něj karikatura," prohlásil na Mutiho adresu v deníku Guardian.
Obrovským jablkem sváru jsou ovšem i finance. Rekonstrukce Scaly totiž pohltila 60 milionů eur, mnohem víc, než se předpokládalo. Odbory tvrdí, že divadlo potřebuje silnou finanční injekci, aby vůbec mohlo supermoderní techniku využívat. Ve stávce chtějí setrvat, dokud si nevymohou vyřešení finančních problémů i osobních sporů.
Něčeho už dosáhly: podle agentury AP senát italského parlamentu zřídil zvláštní komisi, která má poměry na první italské scéně prošetřit. Agentura také citovala výrok senátorky Albertiny Solianiové: "Je očividné, že La Scala se stala předmětem skupinových ekonomických zájmů. To poškozuje její prestiž."