Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Kolovrat s formulí, umrlec ze saka. Potměšil a Špalek si hrají

  16:55aktualizováno  16:55
Loutkové bytové divadlo jako svébytný žánr. Divadelní spolek Kašpar uvedl v režii Jakuba Špalka ve svém pražském komorním prostoru Klubovna specifické nastudování balad z Erbenovy Kytice.

Jakub Špalek a Jan Potměšil v divadelním nastudování Kytice | foto: Divadelní spolek Kašpar

Fotogalerie

Diváky, před které v hodinovém představení předstoupí pouze Špalek s Janem Potměšilem, jich čeká celkem pět. Vycházet z Erbenova mistrovského díla, základního kamene naší poezie, se zdá být sázkou na jistotu. Pouhá poctivá recitace dvou protřelých herců totiž může být dostatečným zážitkem. 

Spolku Kašpar to naštěstí nestačí. Každou z balad pojímá trochu jiným způsobem a divákům tak chystá rozmanitý a neotřelý večer. Své pak dělá i stísněný prostor Klubovny, který baladám dodává potřebnou intimitu – jako by vám je někdo četl doma před spaním či za černé hodinky.

Po úvodní Kytici, kde herci vykládají na stůl všechny propriety, jež během večera využijí, přichází jeden z vrcholů večera. Svatební košile, snad první český příspěvek do žánru hororu, k tomu ostatně vybízí. Špalek s Potměšilem využívají loutek a otočného mechanismu, aby do hry zapojili stíny, což dokonale evokuje zběsilý let umrlce s jeho milou. Jednoduchým nápadem, kdy vstávajícího a klesajícího mrtvého z finále v márnici představuje pouhé sako na ramínku, ukazují, jak málo v divadelní zkratce stačí. 

Kytice

Divadelní spolek Kašpar (Klubovna)

premiéra 21. února 2018

režie: Jakub Špalek

hrají: Jakub Špalek, Jan Potměšil

Hodnocení­: 80 %

Dceřina kletba je čistě Potměšilův part, atmosféru zde vytvoří pádná recitace a jedna svíčka. Zlatý kolovrat, pro změnu sólo Jakuba Špalka, pak nabízí další Erbenův krvák s milou nadsázkou, v minimalistických gestech se zde totiž využívá dnešních dětských hraček, třeba formule či plastových postaviček. Ani tato část přitom předlohu neshazuje a zároveň dokazuje, jak si Špalek s Potměšilem dokážou hrát.

V Pokladu opět spojí síly oba herci, finální baladu nyní podávají zcela bez rekvizit, ovšem tak skvěle zrežírovanou, že se tají dech. Kytice je prostě povedenou hříčkou.




Nejčtenější

Mladý, hvězdný, zamilovaný. To je Jan Žižka, film za půl miliardy korun

Představitel Jana Žižky Ben Foster s režisérem Petrem Jáklem

Velkou bitvou v lomu nedaleko Prahy začne v pondělí natáčení historického velkofilmu Jan Žižka. Zahraniční hvězdy už se...

PRVNÍ DOJMY: Česká zábava? Otázku Kde domov můj? klade firma Endemol

Z pořadu Kde domov můj? - speciál

Pro tři zářijové soboty vytáhla ČT vědomostní soutěž všedních podvečerů do hlavního času ve velkém studiu s diváky a za...



Diváci nás poučili. Třetí Labyrint je přehlednější, řekl Strach Za scénou

Režisér Jiří Strach v kulturním magazínu Za scénou

„Český divák je hloubavý a pátravý. Co je schopen vymyslet za spekulace, je neuvěřitelné,” řekl Jiří Strach v pořadu Za...

Ceny Emmy po pauze vyhrála Hra o trůny, bodoval i příběh komičky

Peter Dinklage s cenou za vedlejší roli v seriálu Hra o trůny

Sedmdesátý ročník cen Emmy, televizních obdob Oscarů, vyhrály kultovní fantasy Hra o trůny a příběh sólové komičky The...

KOMENTÁŘ: Navoněná cenzura. Už i na videotéky uhodí evropské kvóty

Ze seriálu Kriminálka Staré město II.

Evropská komise je starostlivá maminka, která své děti chrání před cizáckou nákazou. Před časem nařídila, že alespoň...

Další z rubriky

Hrajeme v ratejně, na zájezd pojedeme jako Rolling Stones, líčí Voříšková

Eliška  Křenková a Tereza Voříšková v kusu Amerikánka

Ema Černá, to je z poloviny Eliška Křenková, z poloviny Tereza Voříšková. Alespoň tak to naznačuje plakát představení...

Smrt otce i plyšový medvěd. Sen v červeném domě vychází z lidské paměti

Záběr z inscenace Sen v červeném domě

Panenka s ustřiženou řasou. Malá mořská víla. Čupr Lojzíček. Herci pražského Divadla v Dlouhé se objeví v zajímavých...

Pojďte dál, já už nežiji. Divadlo nabízí osm pokojů plných pozůstalosti

Z představení Nachlass – Hry bez osob

Německé slovo Nachlass označuje pozůstalost, tedy vše, co po sobě zesnulý zanechá. Stejně se jmenuje i představení,...

Najdete na iDNES.cz