Zpívat Mahlerův cyklus je podle Petersamerové obtížné nejen hudebně, ale i psychicky. Autor textů Friedrich Rückert totiž do slov vložil zoufalství nad smrtí dvou svých dětí. Mahler sám ztratil několik sourozenců a několik let po zkomponování cyklu zemřela i jeho dcera. "Pro mě je to horor. Musím bojovat, abych obsah k sobě příliš nepustila. Zrovna před pražským koncertem slavil můj syn druhé narozeniny, takže se na to snažím nemyslet. Ale i když jsou texty kruté, hudba je nádherná, proto budu tyto písně vždycky ráda zpívat," přiznává pěvkyně.
Kvůli rodině dává Petersamerová v posledních letech přednost koncertům před operou. "Nemusím být tak často pryč z domova, navíc pří koncertech je člověk blíž publiku," vysvětluje. Zpívá i Dvořákovo Requiem. "Čím častěji toto dílo zpívám, tím více cítím jeho hloubku a oceňuji bohatství hudebních nápadů," podotýká.
Letos v létě Petersamerová vystupovala i na proslulém Bayreuthském festivalu, zasvěceném dílu Richarda Wagnera. V inscenaci Prstene Nibelungova ztvárnila valkýru Rossweisse a jako Venuše se podílela na speciálním představení Tannhäusera, určeném dětem. Tímto novým projektem chce vedení festivalu přiblížit Wagnera malému publiku.
Wagner není pro Němce povinný
"Nehráli jsme přirozeně celou dlouhou operu, ale pouze výňatky v menším sále, navíc upravené a spojené novými mluvenými dialogy. Děj opery byl přeložen do internátu, z něhož hlavní hrdina uteče," říká.
Kostýmy navrhovaly samy děti v rámci soutěže, která probíhala na několika německých školách. "Když jsem s nimi mluvila, byly docela ohromené, protože zjistily, kolik se toho dá vymyslet. Dětští diváci byli také úžasně spontánní, dokonce se zapojovali do děje," usmívá se pěvkyně. Petersamerová má v repertoáru i standardní wagnerovské úlohy.
Wagner však podle ní neznamená pro německého pěvce povinnost. "Záleží především na hlase, pěvec musí dávat pozor, aby neřval. Mně však Wagner vyhovuje. Mým snem je přidat k dosavadním rolím Kundry z Parsifala," dodává.