Xindl X na společném turné s UDG a Voxelem (Lucerna Music Bar, Praha, 30....

Xindl X na společném turné s UDG a Voxelem (Lucerna Music Bar, Praha, 30. března 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

RECENZE: Xindl sází na opravdovost a opět tepe do našich nešvarů

• 3
Nová deska nese název Kvadratura záchranného kruhu a Xindl X jí úspěšně navazuje na předloňskou nahrávku Čecháček Made. Nejen tradičně vtipným a vícesmyslným názvem, ale i návratem k jisté hudební čistotě.

Jestliže na Čecháčkovi se odklonil od poněkud syntetického zvuku předchozího alba, je také Kvadratura postavena na živých nástrojích.

Navíc se tentokrát obešel bez jakýchkoli hostů. Snaha nastavit ustálený hudební výraz kapele, která jej doprovází na koncertech, tedy vyšla. Nahrávka zní v podstatě tak, jak jsou posluchači zvyklí z koncertů, i když producent Dalibor Cidlinský v aranžích tu a tam nějaký nástroj přidá. Kupříkladu smyčce spolu s klavírem v písni Žáby v hrnci vytvářejí skutečně sugestivní atmosféru, kterou budou muset hudebníci při živém hraní vyřešit jinak.

Na autentičnosti nahrávky má přitom lví podíl vlastně náhoda. Xindl celou desku nazpíval s laryngitidou, díky níž to zní, jak sám říká, jako na třetím koncertu v řadě. Písničkář nikdy nebyl prvotřídním zpěvákem. Přiznaná nečistota a nedokonalost v hlase může puristy rušit. Jenže Xindlovy skladby jsou v základu jednoduché písničky, které si může s kytarou zahrát prakticky každý. Takže to funguje, i když nedotaženost ve zpěvu samozřejmě někdy za uši tahá.

Hlavní devízou Xindlovy tvorby byly a jsou texty. V osobě Ondřeje Ládka má česká scéna plodného autora, který je schopný psát i pro jiné – což je tradice, která poslední dobou trochu zmírala. Ve svých vlastních písních si zakládá na perfektně vystavěných rýmech, ale hlavně nosných tématech. Společenské i politické nešvary tepe svědomitě, aniž by na někoho nezbytně ukazoval prstem. Spíš přesně a vtipně popisuje, než by žaloval.

Kvadratura záchranného kruhu

70 %

Xindl X

Zmíněné Žáby v hrnci jsou takřka dokonalou analýzou salámové metody, která nám poslední dobou ukrajuje svobodu. V Popelce si bere na paškál odsouvání závazků a poněkud vnitřně vyprázdněný život generace singles. Závěrečná píseň Na palubě Titaniku mluví za vše. Naštěstí tu jsou i méně závažná témata, veselým hitem koncertů se nejspíš stane skladba Mýval.

Celkově je Kvadratura záchranného kruhu zdařilou výpovědí o době a v Xindlově tvorbě jistým návratem ke kořenům. Jen tak dál.