Kühnův sbor zpíval v Carnegie

  • 1
Vystoupit v proslulé newyorské Carnegie Hall je snem mnoha umělců. V neděli 30. prosince loňského roku se toto přání splnilo Kühnovu dětskému sboru. Jako první české sborové těleso se v renomované koncertní síni představil se samostatným celovečerním recitálem. Program sestavený z hudby 16. a 17. století, pastorel českých kantorů, skladeb Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a vánočních koled soubor věnoval symbolicky městu New Yorku a jeho obyvatelům.

Na začátku byl žert

Kühnův dětský sbor, který letos slaví kulaté jubileum, založil roku 1932 světově uznávaný český sbormistr Jan Kühn, jenž sbor uvedl i na mezinárodní pódia. Za dobu své existence z něj vzešla řada sólistů, sbor uspěl v mnoha světových soutěžích, spolupracoval s dirigenty jako Rafael Kubelík, Claudio Abbado, Václav Neumann, Wolfgang Sawallisch a další.

Roku 1967 těleso převzal Jiří Chvála, který mu šéfuje dodnes. Dlouhá léta sbor působil pod křídly České filharmonie, v současnosti funguje jako obecně prospěšná společnost. Její výkonný ředitel Jan Maršálek také začal před časem organizovat vystoupení ve slavné koncertní síni. "Před třemi lety sbor vyhrál v konkurenci padesáti jiných sborů prestižní soutěž ve Španělsku. Tehdy jsme si žertem říkali, že víc už je jenom Carnegie Hall," vzpomíná Maršálek.

Podmínky jsou tvrdé

Dostat se tam ovšem není jen tak. Carnegie Hall totiž neumožní vystoupení každému. O programové náplni a účinkujících rozhoduje umělecká rada, a ta pečlivě zvažuje, kdo je hoden pozornosti hýčkaného newyorského publika. K povinnostem zájemce o vystoupení patří i shánění financí. Management Carnegie Hall totiž nevyplácí honorář v pravém slova smyslu, nehradí náklady. Samo vystoupení na svých prknech považuje za dostatečnou odměnu, na níž se dá stavět další mezinárodní kariéra a umělecká prestiž.

Stín z 11. září

Zástupci Kühnova dětského sboru poslali do New Yorku příslušné materiály a reference. "Zdůraznili jsme dlouhou historii sboru - věděli jsme, že na to v Americe dají. Také jsme věděli, že v Carnegie Hall už s úspěchem vystupoval proslulý vídeňský chlapecký sbor Wiener Sängerknaben, takže jsme si říkali, že bychom mohli mít šanci," podotýká Maršálek. Shánění a navazování kontaktů, hledání sponzorů a samo jednání se táhlo až do loňského podzimu, tedy tři roky.

Vše se vyvíjelo nadějně, jenže pak přišlo 11. září. "Veškeré spojení s New Yorkem bylo přerušeno, neměli jsme vůbec žádné informace. A když se kontakty obnovily, rodiče zase nechtěli ze strachu své děti do New Yorku pustit. Takže jsme měli smlouvy, sponzory, ale zase nám chyběli účinkující," vzpomíná Maršálek. Nakonec do New Yorku odletělo čtyřicet dětí. Část rodičů se však přesvědčit nepodařilo a několik zpívajících ratolestí muselo zůstat doma.

Tlouci do podlahy? Nepřichází v úvahu!

Samotným souhlasem umělecké rady a zveřejněním programu na webových stránkách Carnegie Hall ovšem nic nekončí. Při vystoupení v tomto kulturním svatostánku je nutno dbát nejrůznějších pokynů a předpisů. "Právní prostředí v Americe je pro nás hodně nestandardní. Například během příprav vystoupení za námi všude chodili administrativní pracovníci a kontrolovali dodržování smlouvy," říká Maršálek. Některé požadavky se týkaly i vlastního uměleckého ztvárnění. Tak třeba druhá část programu, která byla jakýmsi scénickým pásmem lidových koled, se musela obejít bez výtvarného prvku evokujícího české baroko. "Bylo nám dáno na srozuměnou, že by se tím porušila stylovost interiéru Carnegie Hall," vysvětluje sbormistr Chvála.

V části pastýřské hry zase americký management nedovolil, aby pastýři tloukli holemi o pódium. "Museli jsme hole o dvacet centimetrů seříznout a bušení jen naznačovat," podotýká Chvála.

Dobrý dojem

Tyto drobné provozní potíže však vyvážil celkový dojem z unikátního sálu. "Měl jsem určité obavy, jak v tomto velkém sále budou znít dětské hlásky, ale všechny obavy byly zbytečné. Akustika je vynikající, podobně jako v pověstných japonských koncertních sálech. Každé pianissimo je výborně slyšet," pochvaluje si prostředí sbormistr. Děti z dalekých Čech, jež doprovázelo Pražské dechové kvinteto, sice obrovský sál s kapacitou přes dva tisíce míst bezezbytku nevyprodaly tak jako osvědčené hvězdy (přišlo se podívat


Carnegie Hall hostí klasiku i pop

* Nejprestižnější americká koncertní síň, pojmenovaná podle průmyslníka a mecenáše Andrew Carnegieho, byla otevřena roku 1891 slavnostním koncertem, který dirigoval Petr Iljič Čajkovskij. O dva roky později, 16. prosince 1893, měla v Carnegie Hall světovou premiéru Dvořákova Novosvětská symfonie. V následujících letech a desetiletích se na jejím pódiu vystřídali ti nejlepší z nejlepších: Sergej Rachmaninov, Vladimir Horowitz, Arthur Rubinstein, Enrico Caruso, Leonard Bernstein, Plácido Domingo a mnozí další. Carnegie Hall dává prostor i jiným žánrům: roku 1914 se uskutečnil první jazzový koncert. Vystupovali tu mimo jiné Billie Holiday, Benny Goodman, Duke Ellington, Frank Sinatra, Beatles, Rolling Stones.

* Z českých umělců vystupovaly v Carnegie Hall v devadesátých letech pěvkyně Eva Urbanová a Dagmar Pecková, Česká filharmonie, do obecného povědomí vešel recitál Karla Gotta a Heleny Vondráčkové. Napřesrok by v Carnegie Hall měla debutovat Magdalena Kožená v koncertním provedení Mozartovy opery Idomeneus.

Carnegie Hall.

,