Záběr z nové verze muzikálu Krysař | foto: Richard Kocourek

RECENZE: Landův temný muzikál Krysař zabírá i po letech a bez Landy

  • 2
Vznikl před jednadvaceti lety, přesto se soudobé muzikálové produkci nadále vymyká.
Reklama

Prokazuje to i nejnovější návrat Krysaře na scénu: v pražském Divadle Kalich nastudovala dílo Daniela Landy opět jeho manželka Mirjam Landa, pouze sám autor už dávno titulní roli opustil; při prvním představení premiérové verze seděl mezi diváky.

Chybí na jevišti? Možná pamětníkům: pravda je, že Landa dovedl temnou osudovost vlastního pohledu na staroněmeckou pověst prodat nejosobněji. Ale pravda také je, že muzikál Krysař zabírá i po letech a bez Landova projevu.

Fotogalerie

Důvodů má pro to dost. V porovnání s leckterými novějšími, okázalejšími produkcemi nabízí stále písně, které mají melodii, rytmus a texty s obsahem. Stále se může opírat o romantickou postavu v černé kápi, třebaže uzdu tajemné démoničnosti jí nový představitel titulní role Přemysl Pálek popouští více zpěvem než hereckým výrazem. Osud v podání Davida Suchařípy by mu charizma mohl půjčovat, nicméně obecně mužská část sestavy přebíjí ženskou; klíčový duet sester Agnes a Rózi vede od říznosti konfliktu k ukřičené řezavosti hlasů, o sykavkách jedné z hereček nemluvě.

Výprava díla s více než tisícem repríz se obměňuje s každou další inscenací, od původní v Ta Fantastice z roku 1996 přes rakouské či slovenské uvedení až po variantu z roku 2002 již právě v Kalichu. Nynější jevištní uspořádání využívající točnu se zdá místy zbytečně složité, i bez posouvání dekorací totiž pozornost poutají choreografie sehraného souboru včetně závěsné akrobacie.

Krysař

Divadlo Kalich premiéra 8. září 2017 režie: Mirjam Landa hrají: Přemysl Pálek, Marie Křížová / Kateřina Šildová, Robert Jašków / David Suchařípa, Martin Zounar / Jan Apolenář, Charlotte Doubravová / Anna Julie Slováčková, Roman Tomeš / Milan Peroutka, Barbara Chybová / Kateřina Steinerová, Henrich Šiška, Felix Slováček jr. / Jakub Šlégr, Oldřich Smysl / Richard Bergman a další
Hodnocení­: 65%

Nicméně podstatné je, že na rozdíl od převzatých zahraničních licencí, kostýmních sošných zpěvoher nebo takzvaných hitmuzikálů spíchnutých ze šlágrů známého interpreta či skupiny si Krysař uchovává sdělení, v čele s pochybností nad vyvolanou rebelií a vyhroceným fanatismem.

Reklama

Jistě, Landa si potrpí na velká slova – touhu, naději, vykoupení, ale nelze popřít, že jeho Krysař spojuje mystiku s naléhavostí. A když se čistý ústřední motiv hrdinovy píšťaly přenese do úderného aranžmá, ve vytleskávaném přídavku dostane Krysař náladu rockového koncertu.

Což je na českém muzikálu rarita.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

2 příspěvky v diskusi