Včetně nové inscenace se Tylovo drama dostalo v Čechách na jeviště pouze třikrát. Dramaturgie ND tedy zvolila neobehraný titul, který bezesporu svým rozsahem patří do historické budovy. Přesto lze výsledek označit přinejmenším za rozpačitý. Zdá se, že do Pokorného inscenace se vešlo všechno a nic zároveň.
Od počátku je v rámci velkolepé mahagonové scény, která představuje majestátní sídlo a kapli, umístěna sprcha s krvavou skvrnou na zdi - jako by nestačil název hry. Režisér nevytváří sentimentální obraz, naopak přistupuje k tématu jako člověk žijící v novém tisíciletí a postupně shazuje, co se dá.
Uvážíme-li však sílu příběhu z 10. století, jehož hlavními hrdiny jsou Drahomíra a její synové - bohabojný pacifista Václav a bojechtivý Boleslav, nezdá se takové pojetí nejlepší cestou.
Některé kousky inscenace jsou stylizované, jiné realistické, celý útvar však postrádá vnitřní jednotný tah. Na jedné straně vidíme rozšafná gesta Drahomíry či industriálně inspirovaný výjezd německého vojska, na straně druhé komické výjevy, při kterých se postava plácá mezi zelenými umělohmotnými stromky, aby po třiceti sekundách umřela.
Zpočátku velmi elegantní inscenace (zejména díky vynikající Drahomíře Taťjany Medvecké) se tak po dvou hodinách proměňuje v panoptikum, místy snad inspirované komiksem, místy možná béčkovými horory. I tak je kníže Václav ve finále probodnut a vše je zakončeno honosnou scénou ve zlatých kostýmech, které alespoň pěkně ladí se zlatou kapličkou.
Pocit rozdrobenosti dotváří jinak zajímavá scénická hudba (Michal Novinski a Jan P. Muchow), složená z různě žánrově zařaditelných ukázek, a kostýmy (Kateřina Štefková), které brázdí dějiny křížem krážem. Nejpozoruhodnější tak zůstávají herecké výkony; zejména Drahomíra Medvecké a Ludmila Ivy Janžurové jsou výbornými protihráčkami. Jejich společné výstupy představují samy o sobě miniaturní dramata v inscenaci.
Z mužských hrdinů jim bývá nejzdařilejším partnerem Václav Vladimíra Javorského. Herci rovněž dobře interpretují češtinu první poloviny 19. století a její archaické prvky náležitě využívají k dokreslení postav.