Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kronos Quartet opět sklízel úspěchy

  1:00aktualizováno  1:00
Legendární americký smyčcový kvartet Kronos Quartet je v posledních deseti letech pravidelným návštěvníkem české scény a plným právem se stal i ozdobou letošního festivalu Struny podzimu.

Neobyčejně pracovitý a kreativní tým přichází pokaždé s něčím novým a provokujícím.

Tentokrát odcházela většina návštěvníků pražské Smetanovy síně Obecního domu s hlubokým dojmem z přídavku v podobě fantastické adaptace Hendrixova sóla Star Spangled Banner, kterou smyčcový kvartet předvedl skoro přesně podle jeho provedení před pětatřiceti lety na festivalu ve Woodstocku.

Včetně napodobení kytarových vazeb! Jistě v tom byla i aktuální paralela, vždyť Hendrixovo "prznění" symbolu amerického patriotismu vznikalo před pětatřiceti roky v souvislosti s vietnamskou válkou.

Tímto nečekaným a svou energií fascinujícím provedením Kronos Quartet trochu zakryl předchozí dramaturgii, v níž představil různé druhy svých aktivit v oblasti soudobé hudby.

Z širokého záběru svého repertoáru nabídl nejrespektovanější smyčcový kvartet současnosti fúze klasiky s jazzem, rockem a etnickou hudbou, avantgardní hudbu a skladby z projektu Under 30, v jehož rámci vznikají objednávky pro mladé talentované skladatele.

Skladba jednoho z nich, Mexičana Filipe Péreze Santiaga Campo Santo, vyvolávající atmosféru tradičních hřbitovních slavností, byla prvním z vrcholů večera a předjímala celkový karibský ráz koncertu.

V jeho rámci se Kronos Quartet ještě blýskl dvěma efektními úpravami dvou mexických zlidovělých písní a mysticky znějící kompozicí Argentince Osvalda Golijova na motivy rituálu na svátek Svaté matky guadeloupské.

V ní je smyčcový kvartet rovnocenným partnerem přednatočeného zvukového záznamu, emocionálním komentářem zvenku, pomalu zatahovaným do vytržení davu.

Jazzovou fúzi tentokrát představovala barevně bohatá adaptace legendární klavírní improvizace Charlese Minguse Myself When I Am Real.

Čtveřice pod vedením Davida Harringtona ji pojala jako výlet do hlubin rozporuplné duše moderního člověka. V kompozici koncertu jí jako protipól posloužila závěrečná skladba Osvoboditel much islandského rockového souboru Sigur Rós, malující podobně lyrický, ale o něco melancholičtější obraz.

Publikum tak tentokrát mohlo obdivovat nejen vynikající výkon už třicet let existujícího souboru, ale i promyšlenou dramaturgii koncertu, v níž se jednotlivé skladby vázaly do různorodého, ale zároveň tematicky propojeného celku.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boris Carloff
VIDEO: Boris Carloff obaluje melancholii vokály a syntezátory

Hudebník a producent Boris Carloff vydává album The Solipsist, o němž tvrdí, že je jeho nejelektroničtější a zároveň nejpísničkovější. Zároveň vypouští klip ke...  celý článek

Marta Kubišová ještě jako členka Golden Kids testovala koncerty před ostravským...
Marta naposledy. Kubišová se s hudební kariérou rozloučí i v Lucerně

Marta Kubišová je na rozlučkovém turné, které vyvrcholí v pátek koncertem ve Velkém sále pražské Lucerny. A tím uzavře i svou druhou hudební kariéru, ve kterou...  celý článek

Kapela Hentai Corporation
VIDEO: Hentai Corporation natočili klip v restauraci čtvrté cenové

Zvětralá a rozlitá piva či nevynesené popelníky tvoří kulisu klipu k písni Synthetic Limits (of Blossoming Omnipotence), který kapela Hentai Corporation vydává...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.