Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krobotův Idiot je hra, jakých není v divadlech mnoho

  2:17aktualizováno  2:17
Dostojevskij, ač nedramatik, je na současných evropských jevištích jedním z nejhranějších autorů. Snad proto, že právě on se s obrovským osobním nasazením zabývá rozkladem společnosti a jejích hodnot ve jménu idejí, jež zachvacují tento svět od Dostojevského dob dodnes.

Inscenace Idiot | foto: Dejvické divadlo

Román Idiot je pro pochopení autora ústřední. Vykreslil v něm postavu mimo soudobou ruskou společnost, která svou téměř absolutní "jinakostí" staví dané společnosti zrcadlo, s nímž je nucena konfrontovat se.

Svou přirozenou prostotou a přímočarostí klade otázky: Jak žít? Jak se chovat? Co to znamená, být "normální"?
A právě tuto otázku si klade i divadelní adaptace Miroslava Krobota v Dejvickém divadle.

Krobot téměř opustil dramatickou linii díla a soustředil se jen na několik ústředních dějových motivů a základní dějovou kostru. Tu však nevnímá divák přímo, ale zprostředkovaně z dialogů hlavních postav.

Myškin: komentátor z opuštěného nádraží
Celá hra se odehrává v prostoru jakéhosi opuštěného nádraží v opuštěném koutu světa, na cestě knížete Myškina ze Švýcarska do Ruska. Na začátku sedí na lavičce osamělý Myškin a hlavní postavy dramatu kolem něj jen tak "nahodile" procházejí. Pak se u něj zastavují a začínají s ním vést dialog.

Myškin je po celý čas v podstatě jen sleduje. Občas některou situaci okomentuje, ale je vlastně osobou vnější, do konce hry neproniknutelnou, tajemnou, záhadnou. Krobot tak posouvá optiku vnímání tohoto románu.

Bláznivý, divný, "nenormální", idiotický není Myškin, ten dokonce ani netrpí nějakou duševní nemocí, ale svět a lidé kolem něj. Důslednou výtvarnou i hereckou stylizací do téměř neměnné, chladné, neexpresivní polohy vzniká až minimalisticky působící inscenace.

Postavy zpité alkoholem
Precizní, na každý citový i gestický detail soustředěné herecké výkony otevírají neobvyklé dimenze ve vnímání postav. Nastasja Filipovna Kláry Melíškové je v podstatě intelektuálka bez emocí, vášně a citu.

Rozdává i přijímá statisíce a životy druhých a v podstatě i svým vlastním pohrdá. Jen v tomto světě "existuje". Bez emocí, bez citů. Jako by byla chycena do pavoučích sítí jí vzdáleného světa, s nímž nemá nic společného.

Rogožin Martina Myšičky je obdobně chladný bohatec a flákač, provokatér, cynický hráč s osudem svým i druhých.

Ostatní postavy jsou už jen nudní, zoufalí "bídníci" bezcílně přežívající na tomto nádraží, bezdomovci tohoto světa. Jsou zpití alkoholem, poznamenaní chudobou a pasivitou, neschopností aktivně žít a řídit své činy. Takový je infantilně se chovající Gaňa Václava Neužila, vyhaslý starý Ivolgin Jána Sedala, nemocný Ippolit Richarda Fialy i Petrem Kouteckým komicky pojatý Pticyn.

Trochu naděje a světla dávají divákovi ženy. Z Lenky Krobotové jako Myškinovy snoubenky Agláji i Jany Holcové coby Gaňovy sestry Varvary vyzařuje přes prohry, spory a zoufání přece jen touha po citu a opravdovosti.

A jaký je Myškin Pavla Šimčíka? Vinou dramatizace, i hercovým nenalezením Myškinova charizmatu, který je spíše tušen než hrán, se o něm mnoho nedozvíme. Je zkrátka obyčejný, průměrný, nijaký člověk v divném, vykloubeném světě jednoho nádraží. A právě o tom inscenace je.

Idiot v Dejvickém divadle je precizně vystavená inscenace, jež dokázala důsledně civilní, neafektovanou introvertní formou objevit v Dostojevského románu aktuální témata současnosti – temný, znivelizovaný svět bez Boha, bez emocí a citu. Takto soustředěných, seriózně pojatých, závažných inscenací v českém divadle mnoho není.

F. M. DOSTOJEVSKIJ, M. KROBOT  Idiot
Dejvické divadlo, Praha. Režie Miroslav Krobot, délka představení 135 minut, premiéra 12. ledna.
Hodnocení MF DNES: 80 %

Autor:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Stašové ABC sluší. S komercí soupeřit nechci, říká šéf Městských divadel

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...

Nekonfliktní repertoár přenecháme soukromým scénám, slibuje ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl. Pod jeho...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

Najdete na iDNES.cz