Tranzit (Peregon)

Tranzit (Peregon) - Snímek z filmu Tranzit (Peregon) | foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Křišťálový globus láká filmy všech barev i vůní

  • 2
V hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech se letos střetne patnáct snímků z celého světa.

Podmínkou k účasti v soutěži, v níž odborná a divácká porota bude posuzovat, který z filmů si odnese prestižní cenu - Křišťálový glóbus, je datum jeho výroby - po 1. lednu 2005.

V programu jsou filmy nejrůznějšího stylového záběru od syrově vyprávěných příběhů po psychologické drobnokresby lidských vztahů. Většina z nich je bezprostředně ovlivněna místem a dobou svého vzniku.

SherrybabyZe snímků, ukazujících svět z jeho divočejší stránky, bezpochyby zaujme španělský film Cestou necestou (režie Miguel Albaladejo), skutečný příběh o devítiletém vůdci pouličního gangu, stejně jako americký snímek Sherrybaby (režie Laurie Collyer) o bývalé narkomance vracející se z vězení a navazující vztah se svou dcerou.

Z úst do úst (Mun mot mun)Částečně podobný děj má i švédský film Z úst do úst (režie Björn Runge), který vypráví příběh otce snažícího se vymanit dceru z drogové závislosti.

Zimní cesta (Winterreise)Smutná souhra psychické choroby a finančních obtíží vedou v německém filmu Zimní cesta (režie Hans Steinbichler) venkovského podnikatele na cestu do Nairobi za znovuzískáním peněz i lidské důstojnosti.

Repríza (Reprise)Ambice, literatura, punková hudba, šílenství, láska a poznání vlastních hranic - to jsou okruhy, ve kterých se pohybuje "hravý, vtipný a zároveň hluboce vážný" film mladého norského režiséra Joachima Triera Repríza.

Sbohem, živote (Shab Bekheir Farmandeh)K vidění budou i dva filmy válečné. Ruský Tranzit (režie Alexander Rogožkin) si za kulisu svého děje zvolil polní letiště na Čukotce v zimě 1942-43, íránský Sbohem, živote (režie Ensieh Shah-Hosseini) zase irácko-íránský konflikt, který mění vidění světa mladé reportérky.

Dcera té druhé (L´enfant d´une autre)Lidské vztahy, nahlížené z nejrůznějších úhlů, jsou dalším tématem. Francouzská Dcera té druhé (režie Virginie Vagon) pojednává o navazování vztahu matky a jejího potomka po dvanácti letech.

Mrazivé město (Valkoinen Kaupunki)Finský režisér Aku Louhimies v Mrazivém městě rozehrává příběh rozpadu mladého manželství formou ironického remaku Scorseseho slavného Taxikáře.

O lásce (Love Talk)Korejský snímek O lásce (režie Lee Yoon-ki) je vizuálně vytříbenou mozaikou osudů Korejců, žijících v Kalifornii s důrazem na setkání dvou bývalých milenců.

Pár osob, krátkej čas (Parę osób, mały czas)Polskou kinematografii reprezentuje Pár osob, krátkej čas (režie Andrzej Barański), evokující bizarní vztah sebestředného varšavského básníka Mirona Bialoszewského a slepé Jadwigy Stańczakové na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Osud (El destino)Zcela mimo jakékoli kategorie jsou filmy, které spojuje sklon k černějšímu odstínu humoru. Argentinsko-španělský Osud (režie Miguel Pereira) vypráví o muži na útěku v kněžském hábitu, mexický Mezcal (režie Ignacio Ortíz) je oslavou nápoje, který "je lepší než jakýkoli jiný hřích".

Vánoční strom (Obarnata elha)Bulharsko-německý povídkový film Vánoční strom (režie Ivan Cherkelov) propojuje transport vánočního stromu z hor do Sofie a je reflexí klimatu postsocialistického Bulharska.

Kráska v nesnázíchČeskou kinematografii zastupuje novinka režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského Kráska v nesnázích, podle autorů "film o sexu, penězích a dobrém člověku". Tvůrci původně chtěli snímek ze soutěže stáhnout na protest proti zamítnutí novely zákona o kinematografii, nakonec si radikální krok rozmysleli.