Křesťan američtější a Žalman bez kotlíku

  • 1
Dvě ikony folkové scény přišly s novými deskami. Robert Křesťan je na záznamu koncertu z Brna natočeném s Druhou trávou američtější než Amerika, i díky hostujícímu Charliemu McCoyovi. A Žalman Lohonka na albu Nápis na štítu domu shazuje ostruhy kotlíkáře.

Robert Křesťan a kapela Druhá tráva vozí dříví do lesa, respektive americkou lidovou hudbu "exportují" zpět do Spojených států. Dělají to více než deset let, funguje to a občas si přivezou z Ameriky hosta. Jeden z nich, harmonikář a veterán Charlie McCoy je muzikantská třída.

Na společném koncertu v Brně mu jde Druhá tráva na ruku ve výběru repertoáru. Vedle countryové klasiky Ruby zní třeba stará millerovka Chatanooga Choo Choo, kterou kapela natřásá zlehka jako pápěří. A hit Oranžový Express, který v Česku proslavili ve své době Greenhorns, rachotí s McCoyovou harmonikou jadrně, takřka rock´n´rollově.

Je to opravdu jízda po pramenech americké lidové muziky včetně blues. Písně Scotland nebo Texas When I Do sice McCoy nezpívá tak chraplavě a romanticky jako Robert Křesťan Wayfaring Stranger, na druhou stranu Američanův muzikantský hlas frázuje jako chronometr a vnáší do muziky ryzí muzikantskou zkušenost.

Jeho harmonika drapne posluchače za uši bez toho, že by se sladce podbízela a nohy se samovolně rozkmitají k tanci. Tahle deska je vlastně americká worldmusic - zemitá, ryzí, odstřižená od všech zbytečných parádiček a české knedlíkovitosti. McCoy si s Druhou trávou rozumí, jako by spolu hráli odjakživa.

Pavel Žalman Lohonka je v muzice od konce šedesátých let, kdy vystupoval s Minnesengry. Jihočeská melodika patří k jeho rukopisu stejně jako láska k tuláckým žánrům. Lohonkova muzikálnost je univerzální, jak ukazuje jeho album Nápis na štítu domu.

Titulní píseň je střižená folklórem, zatímco hebkou folkovou baladu Do jedné řeky... rozechvívá vokál Lohonkovy kolegyně Jindřišky Petrákové. A song Avalon míří do keltské hudby s pomocí originální píšťaly hostujícího Luboše Maliny.

Písně jsou vystavěny z prostých melodií a střídmých aranžmá, která je obepínají. Třeba piano rytmicky "kráčí" písní V pravou chvíli společně s lehce jazzující kytarou. Smyčce i elektrické kytary, natočené skvěle ve studiu Sono, dávají Lohonkovým písním dříve neslýchaný střih.

Milan Cimfe, šéf Sona, se Lohonkovi smál, že je kotlonaut neboli kotlíkář a písničkář mu to nevymlouval. Přitom se společně dostali za hranice "kotlíkářských" žánrů. Lohonka jenom vstupuje do hudebních komnat, ve kterých se cítí dobře. To stačí. Vlastně je to hodně.

Charlie McCoy, Robert Křesťan a Druhá Tráva
Live In Brno, CD 53 minut, Venkow/Universal
Žalman a spol.
Nápis na štítu domu, CD 41 minut, Venkow/Universal