Křehký příběh internetového věku

  • 2
Pražský koncert Tata Bojs, který zaplnil T-Mobile Arenu, byl kromě jiného i křtem Nanobooku. Knihy, kterou sepsal baskytarista Mardoša a ilustroval bubeník a zpěvák Milan Cais. Ti tvoří páteř "Tatáčů". Nanobook, s podtitulem Křehký příběh internetového věku, souvisí s letos vydaným Nanoalbem.

Publikace rozvíjí, či přesněji jinými prostředky vypráví týž příběh: o "pařanovi" a internetovém surfaři iTomovi, jeho přírodně založené dívce Elišce, o iTomově pejskovi-robotu Halovi 9000, o fanatickém odborníkovi na nanogamii profesoru docentu Tečkovi a jeho asistentce Ivetě, která na internetu chatuje pod jménem 90/60/90.

Eliška onemocní, vyléčit by ji mohla nová technologie, která zavádí do lidského těla nanoroboty likvidující choroby na atomické úrovni. Jenže nejlepší expert, profesor docent Tečka, sejde vlastní rukou z tohoto světa, takže léčby vyžadující postřeh a výdrž hráče počítačových her se nakonec ujímá iTom. Při léčbě je úspěšný, umírá však vztah mezi ním a Eliškou, nikoliv bez přispění 90/60/90...

Obstojí Nanobook i bez podpory a znalosti Nanoalba? Ano. Pravda, verdikt musí být brán s určitou rezervou, poněvadž čtete-li Nanobook s tím, že jste Nanoalbum už slyšeli, těžko si zkušenost s nahrávkou při četbě vymažete z hlavy.

Caisovy ilustrace v Nanobooku jsou prostou variací kreseb a ikonek, jimiž je zaplněna příloha Nanoalba a které jsou počítačovými animacemi rozpohybovány pro projekce během koncertů Nanotour a zřejmě i pro chystané DVD kapely. Kdežto Mardoša tu milostnou story rozepsal do svéprávného textu, do rozvité povídky či novelky.

Nic na té svéprávnosti nemění fakt, že Mardoša z alba do prózy implantoval úryvky písní nebo propojovacích mluvených textů, ale i celý, dnes už pomalu "kultovní" melo- dramatický monolog Léčitel, který trvá v interpretaci herce Jiřího Schmitzera na CD téměř osm minut. Kdo tyhle albové odkazy zná, může se zájmem i potěchou sledovat jejich život v novém celku, v jiném organismu.

Kdo album neslyšel, není v knize konfrontován s něčím, co by jej předem diskvalifikovalo. Nadto tento "křehký příběh internetového věku" nemá na papíře dějové díry a švy jako na desce a také není v závěru utnutý jako v písňové formě, autor se v Nanobooku se svými postavami hezky a asi nadobro rozžehnal.

Mardoša-prozaik je uvolněný, neláme si hlavu žánry, jako kdyby ani neměl žádné ambice a jen si tak na papír intuitivně a z dlouhé chvíle nahodil naivistické "písání". Kde si chce pohrát se slovy, tam si to užije ("Šel si na chvilku ještě zaviset na net. Ostatně závisel na něm už delší dobu. Do žádných velkých chatů ani jiných hovorů se ale nepouštěl. Žádné hovory H ani chaty Ch.").

Je to sympatická a vtipná prózička. Ani sci-fi, ani pohádka, ani realistická vyprávěnka. Je to o soudobou českou realitu opřená a fantazií (nikoliv antiutopismem, futurismem či technologickým vizionářstvím) nadýchnutá záležitost.

Nanobook je daleko věrohodnější než štosy ukoptěných "vážných" próz, jejichž autoři avizují velikou kritičnost a otevřenost - a pak zjistíte, že jste nuceni sledovat popisný exhibicionismus.

Mardoša - Nanobook
Křehký příběh internetového věku. Ilustroval Milan Cais. K vydání připravil Ondřej Horák. Labyrint, Praha 2004, 160 stran, doporučená cena 199 korun.

,