Zase ta Vanessa!
Smyslná, sebevědomá, elegantní a líbezná. Bod, kolem nějž se všechno točí, nadbytost vnímatelná všemi smysly. Vidět Vanessu na živo je fascinují. Smyčec klouže po strunách křišťálově průhledných houslí, nástroj zpívá, až člověka mrazí, kamery krouží kolem stroze oděné bohyně, která sestoupila na zem, aby nás uchvátila a unesla do končin čisté hudby.
Ne, tady už neznají žádné hranice. Přísná klasika se vdává s hravým popem. Transcendentální techno coby jejich společné dítě se hlásí o slovo a vy se musíte dívat. Svatebčané tančí, smějí se, pláčou, city plynou a do podvědomí se z dálky vkrádá ozvěna orientálních trylek. Zvrátíte hlavu a necháte se hýčkat nekonečně něžnými vlnami zvířené zvukové hladiny. Musíte poslouchat, protože Vanessa to tak chce.
Hnědé oči vyzařují magnetickou přitažlivost o síle, jíž se vyrovná jen průzračný zvuk houslí. Vidí vás, a jako by říkala: Zavřete víčka, podejte mi ruku a zbytek už můžete nechat na mně...
Z ošklivého káčátka zbožňovanou kráskou
Ve třinácti nosila rovnátka, na veřejnosti se styděla a v restauraci jí obsluha omylem oslovovala "mladý pane". Ne, už to není pubertální koťátko v mokrém tričku, obklopené vodní masou mořského příboje, jak se před sedmi lety představila světu v klipu ke svérázné úpravě Bachovy fugy. Jediné, co si odnesla z dětských let, je senná rýma a láska k muzice ve všech možných podobách.
Vanessa vyspěla, stala se ženou a naučila se zacházet s vrozenou magií kouzla osobnosti. Vymanila se z rodičovských pout, rozžehnala se s matkou, která bděla nejen nad jejím osobním životem, ale jako osobní manažerka ji provedla i přes počáteční úskalí profesní dráhy. Nyní se vídají jen zřídka.
"Ještě ve dvaceti mě na každém kroku sledovala ochranka. Bez dozoru jsem nesměla ani na rande," vzpomíná dvaadvacetiletá Vanessa, o níž se jednu dobu mluvilo v souvislosti s milostným románkem s kanadským pilotem formule 1 Jacquesem Villeneuvem.
K smyčcům Vanessu přivedl nevlastní otec, který hrál na violu. Matka naopak stranila klavíru. Současná houslová virtuoska na tento nástroj zanevřela paradoxně krátce poté, co v pěti letech získala první cenu v britské soutěži o nejlepšího mladého klavíristu.
Byla zázračným dítětem, nejmladší posluchačkou pekingské konzervatoře, v deseti hrála s Londýnskou filharmonií, ve dvanácti projela celou Evropu na koncertním turné a ve třinácti jako vůbec nejmladší interpret v historii nahrála skladby od Mozarta, Čajkovského a Beethovena.
Navštěvovala londýnskou prominentní školu Francise Hollanda a k desátým narozeninám od rodičů dostala housle za 150 000 liber. Na vážnou hudbu hleděla jako na nutnou učební látku, avšak doma si čas mezi studiem Mozarta a Vivaldiho krátila přehráváním písniček od Lennyho Kravitze, Michaela Jacksona či Elvise Presleyho. Tisk se rozplýval nad jejími schopnostmi, jenže Vanessa toužila po změně. Myšlenka, že je jako houslistka na doživotí odsouzena k performancím v šedivých koncertních sálech, se jí vůbec nezamlouvala. Po vzoru rockových hvězd se rozhodla oslovit masy. Vystupovat v džínách, natočit videoklip, vidět se na MTV, to vše se jí splnilo v roce 1995, kdy svět překvapila albem s prozaickým názvem: Violin player (Houslistka).
O rok později zazářila ve společnosti padesáti nejkrásnějších lidí světa, každoročně volených americkým časopisem People. Srdce četných fanoušků hoří pro Vanessin exotický šarm zděděný po matce Číňance a otcovi z Thajska. "V žádném případě si nepřijdu sexy," tvrdí Vanessa, která by si k vlastnímu popisu vystačila s pěti slovy: šťastná, optimistická, jemná, houslistka a štír. Znamení zvěrokruhu se u ní údajně projevuje velkou dávkou extremismu. "Když vezmu za smyčec, hraji celým srdcem. Kromě hudby pro mě nic neexistuje," říká Angličanka, o jejíž přízeň se ucházejí muži z celého světa.
Vanessa pokračovala v hledání sebe samé. Podle některých odborníků se jí to již podařilo. Její nová deska příznačně pojmenovaná "Subject to change" znamená vykročení z pout pouhé improvizace do volného prostoru vlastní tvorby, kde ji s orientací pomohl zkušený producent Youth a experti na elektronickou hudbu s uměleckými jmény JS 16 a Airscape. A deska se prodává a prodává. I u nás se drží na špičce hitparád. Aby houslová interpretka útočila na světové žebříčky, je situace před deseti lety nemyslitelná. Táhne na parket návštěvníky diskoték, ale umí zasnít i starší generace, což Vanesse přineslo ocenění v podobě desítek platinových desek, šesti milionů prodaných nosičů a příjmech v řádech milionů liber. V oblasti vážné hudby se přitom již prodej kolem 20 tisíc nosičů považuje za obrovský úspěch.
Nikdy jsem si nebyla se svými muzikálními představami tak jistá jako právě teď," říká o novém albu singapurská rodačka, která od tří let nasávala západní atmosféru britské metropole. "Než jsem začala pracovat na nové sbírce, kontaktovala jsem několik producentů, ale žádný neodpovídal mým vysněným představám. Potom přišel Youth. Aniž bychom toho příliš namluvili, vrhli jsme se rovnou na věc. Experimentovali jsme, komponovali, improvizovali. Skvěle jsme se doplňovali. Youth se soustředil na atmosféru a aranžmá, já na houslová sóla."
Sex vládne světu
Jako peříčko z dlaně odfoukla stohy novinových článků s odsudky kritiků, kteří Vanesse nemohou odpustit zálibu v kolážích hudebních stylů. Cítí se svobodná, poslouchá, co se jí právě líbí a podle vlastních slov by si rozuměla s houslovým virtuosem Paganinim, s nímž sdílí den narozenin, stejně jako s Jimmi Hendrixem, protože by prý chtěla houslemi vládnout tak jako on elektrickou kytarou. V jejím případě se však duchovní krása snoubí i s krásou fyzickou.
Vanessa ještě nedávno tvrdila, že nikdy nedopustí obchodování se svým zevnějškem, ale realita v showbyznysu netradičnímu předsevzetí příliš neodpovídá.
V červnu letošního roku Vanessa pózovala v londýnském studiu Open jako fotomodelka. Na akci konanou jako součást kampaně k novému albu se oblékla do modelů takových značek, jako je Escada, Jil Sander či Louis Vuitton. Loni pro změnu zahrála svou píseň "Síla C" (The power of C) při představení nových typů Mercedesů třídy C v Sindelfingenu nedaleko Stuttgartu. Účinkovala jako princezna ve filmové pohádce o Aladinovi.
Na otázku, jak pečuje o figuru, odpovídá s úsměvem. "Mám ráda jídla, po nichž se netloustne. Budete se divit, ale nejvíc si pochutnám na rýžovém nákypu," směje se drobná Vanessa, která nepije ani nekouří. V její domácnosti nesmějí chybět ovocné šťávy, hlavně hroznové. Jedinou slabostí je prý čokoláda, bez níž se během koncertních turné neobejde.
Nikoho neodmítne
Vzdor úspěchům se Vanessa nechová s arogancí vlastní většině hvězd moderního uměleckého nebe. Nikdy neodmítne žádost o autogram nebo prosbu o společnou fotografii s fanouškem. Nad vlastní chybou se umí zasmát: "Jednou jsem během vystoupení spadla z pódia. Byla jsem hrozně vyděšená, ale diváci si mysleli, že to patří k programu, a tak jenom tleskali. Matka se bála, jestli se se mnou něco neděje," říká.
Živě se zajímá o země, kde právě vystupuje. Při návštěvě Řecka například překvapila redaktora místní televize několika zdvořilostními frázemi v jeho mateřštině.
V dobrém na ni vzpomínají i fanouškové v Česku, kde naposledy vystupovala před dvěma lety. Vzhledem k velkému ohlasu svůj koncert ve vyprodaném zimním stadionu HC Slavia dokonce opakovala.
Ráda přijala pozvání Miloše Zemana na společnou večeři a na tiskové konferenci pouze litovala, že se nemohla osobně setkat s prezidentem Havlem, kterého prý velmi obdivuje. A když se zmínila o své lásce k tvorbě Antonína Dvořáka, měla české posluchače jak se říká v kapse.
Houslistka Vanessa Mae. |
Houslistka Vanessa Mae. |
Houslistka Vanessa Mae. |
Houslistka Vanessa Mae. |
Houslistka Vanessa Mae. |
Houslistka Vanessa Mae. |