Kramářova sbírka do Paříže nejede

  • 3
Francouzská veřejnost neuvidí slavnou výtvarnou sbírku Vincence Kramáře. Vláda rozhodla, že tato unikátní kolekce neodcestuje do Paříže, kde měla být původně klenotem České kulturní sezony. Jak řekl ministr kultury Pavel Dostál, důvodem je především obava z možných kroků neúspěšných žadatelů o restituci sbírky.

Cena děl, které měly být vyvezeny, je více než půl miliardy dolarů (16,25 miliardy korun), umělecká cena je podle šéfa Národní galerie Milana Knížáka nevyčíslitelná. Kramářovi potomci už třikrát prohráli soud s Národní galerií.

Vnučka sběratele Marie Brunclíková v otevřeném dopise ujistila Dostála o tom, že restituční nároky v době konání výstavy rozhodně uplatňovat nebude. "Ona je jen jedna z několika restituentů," poznamenal ministr.

Svou roli při rozhodnutí vlády ale sehrála i mezinárodní arbitráž mezi českým státem a společností CME. Společnost Ronalda Laudera žádá po České republice náhradu téměř 527 milionů dolarů za to, že stát neochránil její investici v TV Nova. Arbitráž ve Stockholmu loni rozhodla, že český stát CME skutečně poškodil.

Ministerstvo kultury a Národní galerie se obávají, že by Kramářova sbírka mohla být ve Francii zabavena. V jejich nejčernějších představách by splátka dluhu mohla probíhat i takto: některé ze vzácných Kramářových sběratelských úlovků v celkové hodnotě půl miliardy dolarů se z Francie nevrátí.

Výstava měla ve Francii navázat na rok a půl starý projekt Národní galerie s názvem Vincenc Kramář - od starých mistrů k Picassovi. Ve Veletržním paláci tehdy galerie představila kolekci, již se podařilo shromáždit sběrateli Vincenci Kramářovi.

Svůj nejslavnější nákup uskutečnil v roce 1923 v Paříži, kdy za tehdejších pět milionů korun získal soubor moderního francouzského umění, obsahující mimo jiné dnes unikátní díla Pabla Picassa. Časem se mnohonásobně zhodnotily i jeho nákupy Braqua, Deraina, Gauguina či Renoira.

"Je to faux pas. Ale pořád je to menší průšvih, než kdyby v zahraničí zabavili sbírku za půl miliardy dolarů. Nechci opouštět post ministra kultury s tím, že v Paříži zůstaly tři Picassovy obrazy," obhajoval rozhodnutí Národní galerie Pavel Dostál.

Osud výstavy byl nahnutý už v říjnu, kdy Dostál zakázal vyvážet do zahraničí sbírkové předměty v majetku státu.

"Nařízení je absurdní! Jednání jsou už ve finální fázi," komentovala to tehdy generální komisařka Olga Poivre d´Arvor-Kubelková a na tiskovou konferenci si přizvala svůj francouzský protějšek, Fréderica Mitterranda. Synovec bývalého prezidenta před novináři výmluvně mával státním zákonem, podle něhož nelze na francouzském území zabavit díla, která zapůjčil jiný stát.

Poté se vše vyvíjelo jakžtakž nadějně - až do 26. dubna, kdy Národní galerie dostala do rukou právní rozklad. Od prezentace okamžitě odstoupila.

"Expertiza ukázala, že nebezpečí zabavení je opravdu reálné. A i státní záruky mají své limity," vysvětluje náměstek generálního ředitele Národní galerie Milana Knížáka Miroslav Tajč.

Zmíněný posudek, zpracovaný členy francouzské advokátní komory, Tajč odmítl MF DNES poskytnout se slovy, že jeho medializace by mohla způsobit řetězovou reakci rušených výstav. Kromě arbitráže se podle Tajče v konečném verdiktu NG odrazily i další nedořešené problémy s dopravou a pojištěním. Svou roli mohla hrát i známá Knížákova nechuť pouštět sbírky NG do zahraničí.

"Zdrtilo mě to! Měl to být hlavní tahák letošního podzimu. Je to nabouraná koncepce celé Sezony," stýská si její generální komisařka.

"Je to stejně zvláštní. Ještě na konci března Knížák francouzským novinářům oznamoval zahájení výstavy. O několik týdnů později nám od něj došlo vyjádření, že se všechno ruší." Zarazilo ji také, že se galerie nenamáhala s vysvětlením a s argumenty - stanovisko je prý na pár řádek.

"Před několika dny mi přišla z pařížského muzea pozvánka na výstavu Kramář a Picasso, kde je přesné datum trvání výstavy, doba otevření. Podobně byly jistě zvány tisíce kulturních publicistů po celém světě - jak jim to budete vysvětlovat?" ptal se na nedávné tiskové konferenci, jíž byla oficiálně spuštěna prezentace České kulturní sezony ve Francii, jeden z novinářů.

Ostatně řada francouzských internetových adres o zrušené výstavě poskytuje detailní informace: výstava Kramar et Picasso v Musée Picasso potrvá od 23. října 2002 do 23. ledna 2003, otevřeno od 9.30 do 17.30, vstupné 5,20-6,70 eur.

Kramářova sbírka přitom není jedinou zajímavou akcí, kterou musí Sezona oželet. Na organizačních potížích ztroskotaly výstavy České loutky z Pražského hradu a Český šperk 19. a 20. století. Kvůli odmítavému stanovisku pražského magistrátu bude chybět ve Francii Slovanská epopej.

Vedle těchto expozic počítá Česká kulturní sezona, která státní pokladnu stojí zhruba sto milionů korun, s šesti stovkami dalších projektů a třemi tisícovkami českých umělců.

,