RECENZE: Proč je Oidipús detektiv i papež? A proč jej vlastně Národní hraje?
Ti, kteří se na hlavní činoherní novinku této sezony do historické budovy pražského Národního divadla teprve chystají, prominou, či raději úvodní odstavec přeskočí, ovšem bude třeba začít od konce. Oslepený Oidipús s pokorou i úlevou přijímá svůj trest. Před diváky se vylupuje obří studeně žhnoucí kotouč, po němž Pavel Batěk stoupá, aby zaujal místo na pranýři věčnosti. Režisér Jan Frič závěry prostě umí. Podobně brilantně vygradoval i svou předchozí režii ve Stavovském divadle. Drtivé finále Misantropa tak přebilo veškeré předchozí rozpaky. I aktuální Král Oidipús, který se dočkal premiéry minulý čtvrtek, je v samotném konci zdaleka nejsilnější. Ovšem tentokrát to nestačí, Fričovi se jinak představení až překvapivě drolí množstvím nesourodých motivů.
Sofoklův příběh o králi Oidipovi, který pátrá po vrahovi svého předchůdce, pojímá jako detektivku. Detektivku specifickou v tom, že krom detektiva všichni tuší, že vinným je právě sám pátrající a že mrtvým je jeho otec. Oidipús tedy na sebe navléká typický baloňák, klišovitě zasedne na desku výslechového stolu a úkoluje svou mordpartu (sbor). Banální nápad se však brzy okouká. A navíc nabídne v podstatě jen jednu zajímavou scénu, když se Oidipús střetne s Kreontem (Igor Orozovič) uprostřed výkopů těla oběti a oba se tak válejí mezi předměty doličnými.
Divák podobně krčí rameny nad nápadem ze samotného úvodu, kdy Oidipús předstoupí v papežském rouchu, zatímco je Kněz Diův (David Prachař) oděn do kardinálského. S výjimkou obří kadidelnice se ani s tímto motivem příliš nepracuje.
Přitom nelze nic vytknout hereckým výkonům. Pavel Batěk podává svým úsporným herectvím Oidipa jako sebejistého, tvrdého technokrata, který si je vědom svých zásluh a jen těžko přijímá krutý osud. Jana Stryková dokázala od samého počátku do Iokasté až obdivuhodně dostat ambivalenci ochranitelské matky i milující manželky.
Inscenovat antickou klasiku v moderním hávu může být ošemetné a zde prostě není příliš jasné, proč to Činohra Národního divadla vlastně dělá. Vyniká to obzvláště v kontrastu s rok a půl starou (vydařenou) premiérou Vítejte v Thébách, kde autorka hry Moira Buffiniová zasadila děj Antigony (závěrečné části Sofoklovy trilogie) do dnešních mezinárodních měřítek. I pro přímou návaznost témat je proto překvapující, proč zdejší dramaturgie sáhla po Oidipovi právě nyní.
Král OidipúsNárodní divadlo premiéra 5. prosince 2019 režie: Jan Frič hrají: Pavel Batěk, Jana Stryková, Igor Orozovič, David Prachař, Jana Preissová, Alena Štréblová, Taťjana Medvecká, Lucie Polišenská, Martina Preissová, Filip Kaňkovský, Petr Vančura, Václav Marhold, Jiří Pěkný, Mikuláš Čížek |
Do historické budovy dosud za Špinarových časů mířila přístupná notoricky známá témata, která měla přitáhnout davy a následně je uhranout moderním divadlem. Proč ale po Manon Lescaut, Maryše a Kytici došlo právě na Krále Oidipa?
Frič to navíc se Sofoklem zkoušel už před třemi lety, když v A studiu Rubín nastudoval Antigonu. I v tamní inscenaci volil typickou nadsázku a popkulturní narážky, které sice budily úsměv, ovšem postrádaly hloubku. Co však komorní Rubín skryl ve svých temných koutech, vytanulo na velkém jevišti Národního divadla na povrch v plné nahotě.
Kdo by chtěl vidět práci jednoho z našich nejzajímavějších režisérů generace třicátníků, ať raději vyrazí na zmíněného Misantropa. A nebo ještě lépe na oceňovaného Fausta.
Tipy z televizního programu
Recenze: Hartova válka 60 %, Inferno 55 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Plán útěku 60 %, Spojenci 50 %, Život 55 %, Němá tajemství 65 %, Kroky a skoky české animace 50 %, Zbouchnutá 50 %
Klíčová slova: Černí baroni, Filip Čáp, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
RECENZE: Kdo není s Mirai kamarád, bude mít s jejich albem minimálně 69 problémů
Premium Čtvrté album kapely Mirai nese opět japonský název Tomodachi, což znamená „kamarádi.“ Je hezké, že...
TRENDY V KLIPECH: Mirai rekapitulují, Brixtn vytáhli song z šuplíku
Skupina Mirai ke svému desátému výročí vydala klip Easy, v němž rekapitulují své působení na...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
RECENZE: Úplně jiný typ krimi. Lesní vrah vysílá zvláštní druh varování
Premium Jedno je jisté: Lesní vrah se žádné tuzemské krimi podle skutečného případu ani zdaleka nepodobá....