On to tedy vlastně tak úplně koncert nebyl. Jako vždy u téhle kapely šlo o multimediální představení, ve kterém stejnou roli jako hudba hrály obrazy a vizuální složka vůbec. Není náhoda, že Kraftwerk jsou považováni nejen za zásadní hudební sdružení v kontextu druhé poloviny 20. století, ale také za vrcholné představitele konceptuální výtvarné scény a videoartu.
KraftwerkPraha, 3. 12. 2015, Forum Karlín pořádala agentura Live Nation |
Ostatně, se svým aktuálním 3D představením, k jehož docenění si musí návštěvník nasadit papírové brýle, které nafasuje u vchodu, objeli nejen koncertní sály, ale i nejprestižnější světové galerie jako je Muzeum moderního umění v New Yorku nebo londýnská Tate Gallery.
Kraftwerk jsou kapela, která má po hudební stránce evidentně „hotovo“. Vystoupení se soustřeďuje na hity z celé dlouhé kariéry, takže s prázdnou neodejde ten, kdo očekává The Model, Autobahn, Radioactivity, The Man-Machine, Tour de France či Trans-Europe Express.
Zda čtyři muži vedeni zakladatelem Kraftwerk Ralfem Hütterem, stojícím zcela vlevo, skutečně v reálném čase hrají na nějaké elektronické nástroje, které mají na pultech před sebou, není jisté. Ale takové úvahy jsou u tohoto typu hudby a takového pojetí koncertu irelevantní.
Základní pohled na čtyři v podstatě statické figury u pultů se mění v průběhu koncertu, kdy projekční plocha velmi živě ilustruje témata skladeb. Tato statičnost pak dostává pointu při prvním přídavku, kterým je další hit The Robots, kdy jsou živí hudebníci nahrazeni pohyblivými figurínami. Tento fór je u Kraftwerk tradiční a očekávaný, viděli ho už návštěvníci jejich prvního českého vystoupení v roce 1991 v pražském Paláci kultury.
Co z projekcí vyvolalo největší ohlas? No samozřejmě: když ve skladbě Spacelab, která se odehrávala ve vesmíru, nejprve projekce naznačila šipkou Českou republiku na stylizovaném záběru Evropy, pak UFO v podobě klasického létajícího talíře jak z roztomilých béčkových sci-fi kroužilo nad mapou Prahy a nakonec přistálo do snímku vnějšku Fora Karlín. Milá aktualizace, zjevně pro každou štaci turné.
Je skvělé vidět, jak se Kraftwerk na jedné straně drží podstaty svého stylu, což je patrné hlavně v hudbě, ale vlastně i docela retro vizualitě projekcí, ale zároveň stále pracují na „vychytanosti“ technologií, kterými svou tvorbu prezentují. I když už dávno nejsou avantgardní, jsou vlastně pořád hodně vepředu.