Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraftwerk nejsou roboti, i když je hrají

  11:37aktualizováno  11:37
O německé skupině Kraftwerk se tvrdilo, že má nejnudnější koncertní show na světě. Kdo však proto v sobotu v Praze čekal něco mezi Hamletem a Excaliburem, byl příjemně potěšen.

Díky dobře vymyšlené a nápady oplývající zadní projekci by Kraftwerk klidně mohli hostovat v kterékoli galerii. Spíše než koncert to byla více než dvouhodinová hudebně výtvarná akce. Už podstata hudby elektronických klasiků je úmyslně monotónní, strojová, robotická.

Je víc než pravděpodobné, že většina hudby byla předem naprogramovaná, dokonce velká část počítačem upravených vokálů šla ze záznamu. Na pódiu stáli sošně za řídicími pultíky čtyři operátoři v tmavých oblecích, červených košilích a úzkých černých vázankách a často se zdálo, že ani nehýbou rukama, pouze dohlížejí na správný chod přístrojů.

Měnila se jen třídílná zadní projekce, vycházející z typických znaků průmyslového designu od 30. do 70. let minulého století. Proslulé skladby Man Machine a The Robots byly postaveny na vizuálních experimentech Bauhausu, zkrácený Autobahn na časopiseckých kresbách 40. let, výborná cyklistická vsuvka z alba Tour de France Soundtracks byla pojata v černobílém filmovém stylu 50. let, design Computerworldu se záplavou digitálních čísel reflektoval modernější počítačovou grafiku.

Došlo samozřejmě i na obvyklé kraftwerkovské efekty, když se ve skladbě The Robots za pultíky místo umělců objevili roboti nebo když v závěrečné skladbě Music Non Stop hrála hudba dávno po tom, co zvukoví operátoři opustili pódium. Ale vše působilo dojmem strohé sevřenosti a přesného naplánování.

Zážitkem byl i zvuk, který se svou elektronickou čistotou skalpelově zařezával do naplněné a spokojené Lucerny. Publikum odcházelo s dojmem inženýrsky jasného názoru.

Hudebně výtvarná akce. Skupina Kraftwerk v pražské Lucerně využívala projekce vycházející z průmyslového designu.

Hudebně výtvarná akce. Skupina Kraftwerk v pražské Lucerně využívala projekce vycházející z průmyslového designu.

Hudebně výtvarná akce. Skupina Kraftwerk v pražské Lucerně využívala projekce vycházející z průmyslového designu.

Hudebně výtvarná akce. Skupina Kraftwerk v pražské Lucerně využívala projekce vycházející z průmyslového designu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jaromír Nohavica (O2 arena, Praha, 19. října 2017)
RECENZE: Nohavica opět na dosah dokonalosti, halu rozezpíval protestsongem

Jaromír Nohavica, Robert Kuśmierski a Pavel Plánka. V podstatě akustické trio muzikantů si ve čtvrtek podle očekávání podmanilo pražskou O2 arenu. Ostravský...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Nový šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov
Dojal mne zármutek hudebníků, říká nový šéf filharmonie Semjon Byčkov

Česká filharmonie má nového šéfdirigenta po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Stal se jím světoznámý rusko-americký umělec Semjon Byčkov, který dnes podepsal...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.