Koženou čeká Metropolitní opera a Salcburský festival

Mezzosopranistka Magdalena Kožená bude v listopadu příštího roku debutovat v newyorské Metropolitní opeře. Ztvární tam úlohu Cherubína v Mozartově Figarově svatbě. „Půjde o obnovenou inscenaci, dirigovat bude umělecký šéf James Levine, další podrobnosti o obsazení zatím nevím,“ uvedla pěvkyně, která v neděli vystoupila společně s klavíristou Malcolmem Martineau na Pražském jaru s písňovým recitálem.

Již toto léto však čeká Koženou další významný debut, a to na Salcburském festivalu. V nové inscenaci Mozartova Dona Giovanniho, která bude festival zahajovat, a kterou nastuduje dirigent Nikolaus Harnoncourt, dostala roli Zerliny. „Na pana Harnoncourta už se hrozně těším, protože je to charismatická osobnost,“ podotkla Kožená. Určité představy už má také o režijním výkladu Martina Kušeje. „Bude to moderní inscenace, a pokud vím, má se odehrávat snad někde na parkovišti. Rozhodně tedy žádné volánky!“

Kožená přitom nesdílí výhrady mnohých diváků vůči aktualizacím klasického operního repertoáru. „Pokud moderní produkce nenarušují chod hudby, mám je ráda, protože si v nich víc zahraju. Režisér je prostě v současnosti v opeře ta nejdůležitější osoba, a pokud dojde třeba ke konfliktu s dirigentem, tak dirigent má holt smůlu,“ poznamenává Kožená. Ostatně režisérům také vděčí do značné míry za svou hereckou průpravu. „Když jsem přišla do světa, musela jsem se napřed odnaučovat to, co jsem se naučila doma na škole, a co bylo špatně. Naštěstí jsem potkala pár lidí, kteří mě navedli správnou cestou, jako třeba režisér Nicolas Brieger, s nímž jsem ve Vídni dělala Mozartovu operu La Clemenza di Tito.“

Kožená, která ve světě sklízí velký ohlas za svou nejnovější nahrávku hudby Myslivečka, Mozarta a Glucka, chystá pro mateřskou firmu Deutsche Grammophon další projekty, mezi nimi i album francouzských árií s dirigentem Markem Minkowskim. Bude mezi nimi i Habanera z Bizetovy Carmen. Kožená tak chce trochu poopravit vžité představy o představitelkách vášnivé cikánky. „Za ideální bývá považován tmavý hlas, hrudní rejstřík a celkově trochu vulgární přístup. Přitom se dá dokázat, že při světové premiéře v pařížské Komické opeře bylo všechno trochu jinak. Ve skutečnosti psal Bizet tuto úlohu pro lehčí a světlejší hlas,“ zdůraznila Kožená. Na jevišti nicméně zatím Carmen zpívat nehodlá. „Všechny nabídky jsem dosud odmítala, pokud bych někdy v budoucnu nějakou akceptovala, bylo by to asi nejspíš někde v menším divadle,“ podotkla.

Třebaže většinu času tráví v zahraničí, snaží se Kožená najít ve svém kalendáři i termíny pro Českou republiku. Tak třeba 1. června zahájí ve Žďáru nad Sázavou festival Concentus Moraviae. Tento koncert už je ale vyprodán. V březnu příštího roku uspořádá turné po českých městech. „Chci vystupovat i na jiných místech než v Praze a Brně,“ vysvětluje. Ve stadiu příprav jsou také oficiální webové stránky Magdaleny Kožené. Na prozatímní adrese http://www.kozena.cz mohou zájemci zanechat e-mailové spojení. „Předpokládáme, že nové stránky budou spuštěny někdy koncem prázdnin. Potom budeme všechny kontaktovat,“ uvedl manažer Kožené David Dittrich.

Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Magdalena Kožená

Mezzosopranistka Magdalena Kožená.