Nutno předeslat, že v jejím podání je všechno bezchybné, zářivé, lehké a výrazově prokreslené, patrné je i další vyzrávání. Ani moc nevadí, že některé postavy si posluchač automaticky spojuje s jinými, typově snad i vhodnějšími hlasy.
Třeba z Cosi fan tutte Kožená interpretuje árie všech tří ženských postav. Kouzelná je jako Dorabella, když přirovnává Amora ke zlodějíčkovi a hadu, jenž srdci dle libosti dává nebo bere klid.
Zvládá i vyloženě sopránovou Fiordiligi, kterou však - je přece moudrá - nebude jistě zpívat na jevišti. Vychytralá komorná Despina, strefující se do mužů a vybízející ženy, aby jim oplácely stejnou mincí, se dá pojmout všelijak. Kožené je blízká jemná ironie.
Z opery La Clemenza di Tito tentokrát Kožená ponechala stranou „svého“ Sexta a místo něj si odvážným úkrokem do jiného oboru vypůjčila árii Vitellie. Rovněž opera Idomeneo není zastoupena kalhotkovým Idamantem, kterého Kožená ztvárňuje na světových jevištích, nýbrž dívčí Iliou.
Ani Zuzanku z Figarovy svatby Kožená nezpívá v divadlech. Její árii ovšem podává opojně, a navíc připojila i druhou verzi. Pro pozdější znovuuvedení opery ve Vídni totiž Mozart tuto jednoduchou půvabnou píseň nahradil na přání tehdy obsazené interpretky velkým virtuózním číslem. Patřičný lesk mají i další koncertní árie.
Diskutovat by se dalo o árii Cherubína z Figarovy svatby. Kožená si totiž vybrala zdobenou verzi, kterou roku 1746 vytvořil italský skladatel Domenico Corri. Je to svým způsobem zábavné, i když se za ornamenty poněkud vytrácí prostota a jakási neodolatelná úpěnlivost, s níž se zamilovaný adolescent obrací k dámě svého srdce.
Hlas Kožené se skvěle doplňuje s barvami dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment pod taktovkou dirigenta a životního partnera Kožené sira Simona Rattlea. Jejich první společné album patří k tomu nejlepšímu, co letošní mozartovský rok přinesl.
W. A. MOZART - Árie
Zpívá Magdalena Kožená, hraje Orchestra of the Age of Enlightenment, dirigent sir Simon Rattle. CD 67:56 min, cena 389 Kč.
Hodnocení MF DNES: 90%