Kožená i Bělohlávek zářili v New Yorku

  • 1
Nadšené ohlasy amerických médií sklidili pěvkyně Magdalena Kožená a dirigent Jiří Bělohlávek za své výkony v inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová, kterou v pátek v obnovené premiéře uvedla newyorská Metropolitní opera.

"Kožená vnáší do role Varvary jasný, vřelý hlas a okouzlující osobnost," napsala v první reakci agentura AP.

Slova nejvyšší chvály měla i pro dirigenta: "Debutující Jiří Bělohlávek řídil orchestr s úžasným citem pro mistrovskou partituru svého českého krajana."

Také deník The New York Times v recenzi vyzdvihl Bělohlávkův přínos pro celou produkci. "Bělohlávek si vysloužil ovace za provedení, které se vyznačovalo autoritou, barevností a živostí," uvedl autor Anthony Tommasini. O Kožené napsal, že propůjčila Varvaře "svůj sladký hlas".

V centru pozornosti novinářů však stála především hvězdná finská sopranistka Karita Mattila, která na nejslavnější americké scéně poprvé ztvárnila hlavní úlohu Káti.

"Až se bude psát historie Metropolitní opery z přelomu tisíciletí, Karita Mattila si určitě zaslouží samostatnou kapitolu. Finská sopranistka získala proslulost za své nesmazatelné portréty hrdinek v emocionální krizi. Její zářivý soprán, fyzický šarm a emocionální intenzita z ní dělají ideální představitelku Káti. V jejím podání se všechny Kátiny protichůdné pohnutky stávají bolestně pravdivými," uvedla agentura AP.

Také list New York Times byl novou Káťou unesen. "Paní Mattila vyhlíží mladistvě, křehce a toužebně, zpívá se svůdnou směsicí chladného severského tónu a impozantní síly," poznamenal.

Kritici neopomněli zdůraznit, že divadlo vybralo silné obsazení i pro ostatní role. "S přesvědčivým hlasem v roli Borise v MET debutoval finský tenorista Jorma Silvasti, přiměřeně patetickou postavu Tichona předvedl Chris Merrit, Kabanicha v podání mezzosopranistky Judith Forstové nahání hrůzu v jevištním projevu, i když ne vždy v hlase," konstatovala AP.

Americký tisk se rovněž věnoval samotné opeře a okolnostem jejího vzniku. "Co povznáší tuto operu nad její depresivní obsah, je lidskost, jíž Janáček dílo naplnil. Svou toužebně tklivou hudbou, často jen prchavými střípky melodie, která se vrací v jemných variacích, činí Kátiny sny a touhy tak intenzivně cítěné, že s ní trpíme, když kvapně a bezhlavě spěje ke své záhubě," uvedla AP.

List New York Times nadhodil i Janáčkův osudový milostný vztah. "Komponováním této opery se nešťastně ženatý Janáček snažil vyrovnat se svými marnými city k vdané a o 36 let mladší Kamile Stösslové," připomněl. Inscenace bude mít v MET čtyři reprízy.

Dirigent Jiří Bělohlávek (12. srpna 2003)

, ,