Tři fragmenty, jejichž rukopis byl dlouho nezvěstný, jsou průřezem provozně náročnou operou Julietta, který provedl sám Martinů. Dílo zhutnil do přibližně čtyřicetiminutového opusu vhodného pro koncertní uvádění. České libreto nahradil francouzským textem, který operu svým způsobem přibližuje k původní francouzské předloze z pera surrealisty Georgese Neveuxe.
Julietta nemá skutečný děj, odehrává se mezi snem a realitou v iluzorním světě, jehož obyvatelé ztratili vzpomínky a žijí jen přítomností. Pod hravostí a poetikou lze tušit i hlubší výraz marné touhy přiblížit se jeden druhému.
Tajemná dívka
Nastudování třiaosmdesátiletého Mackerrase působí zvukově opojně, dramaticky a energicky. Kvality Kožené na nahrávce vynikají více, než tomu bylo v koncertní síni, kde se její hlas ne vždy prosadil.
Její pojetí může být zajímavou alternativou k Juliettě legendární Marie Tauberové z historické nahrávky ze šedesátých let. V porovnání s dívčí témbrem a svůdným jasem Tauberové je Julietta Kožené temnější a éteričtější. Výborného partnera má v tenoristovi Stevu Davislimovi, také další role jsou dobře obsazené. Nahrávku vhodně doplňuje Suita z opery Julietta, kterou roku 1969 vytvořil skladatel Zbyněk Vostřák.
Průřez operou je jistě kompromisem. Letos v březnu zazněla Julietta, tentokrát v kompletní podobě, na koncertě v Londýně pod taktovkou Jiřího Bělohlávka a opět s Koženou. Pro Martinů je to všechno žádoucí a skvělá reklama.
BOHUSLAV MARTINŮ - Juliette
CD, 52:42, zpěv Magdalena Kožená, dirigent Charles Mackerras, 329 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %