Z inscenace Kouzelník

Z inscenace Kouzelník | foto: A studio Rubín

Kouzelník od dua Kolečko-Svoboda má styl a skvělý humor

  • 0
Nová hra Petra Kolečka a Tomáše Svobody Kouzelník v pražském A studiu Rubín staví na kouzelnických dovednostech. Má spád, styl a jiskří humorem, ale přesto není jen směšnou taškařicí.

Za poslední sezony se z toho už stala tradice: tvůrčí duo Petr Kolečko a Tomáš Svoboda s každým svým novým představením dovedou jednoznačně přesvědčit, že jestli u nás někdo umí dělat kvalitní divadlo takřka "na koleně", jsou to oni dva.

Další důkaz? Jejich představení Kouzelník v A studiu Rubín, k němuž přizvali ještě Luďka Horkého, coby spoluautora scénáře, a herecký tandem Roman Štabrňák a Barbora Poláková.

Z inscenace KouzelníkZ inscenace Kouzelník

Hodinová variace na zázraky má spád, styl, dokonalou divadelní zkratku, jiskří humorem a trapná je jen do té míry, do jaké je takový každý z nás, když se snaží pojmenovat to, co je v životě podstatné. Láska? Hořká a zraňující, ale pořád magická. Tam, kde užuž hrozí pád do lepkavých bažin trapnosti, zachraňuje konečné vyznění inscenace chytrá groteska.

Žádná velká gesta

Představení staví na kouzelnických dovednostech Romana Štabrňáka, divák spatří triky s kartami, králíkem i bednou, v níž dojde k přeříznutí kouzelníkovy asistentky. V tu chvíli projede publikem ta klasická otázka: Jak to proboha dělá?

Kouzelník to neprozradí, dokonce ani Štěpánce Haničincové ve Studiu Kamarád ne. V první rovině jde o triky, v té druhé o zázraky, ty každodenní. I kouzelník je jen člověk. A každý člověk by měl na zázraky věřit. Denně jich totiž vidíme bezpočet, jen si to uvědomit.

Z inscenace Kouzelník

Ztráta víry je motiv, který Kolečka a Svobodu provází a znepokojuje dlouho. A vždycky, když se ze hry vyloupne, přestává jít o směšnou taškařici, při níž diváci hýkají smíchy, a pusa roztažená od ucha k uchu se semkne do smutného úsměvu nad lidským pinožením.

Barbora Poláková s přehledem zvládá všechna svá "převtělení" od blboučké asistentky až po pana faráře či babičku proměněnou v žábu, Roman Štabrňák kromě dokonalých triků modeluje svého hrdinu na hranici mezi vykutáleným čáryfukem, kterého zajímá hlavně honorář, a smutným kejklířem, kterému chybí vyšší smysl.

Kam ještě zajít na kolečka a svobodu

Pornohvězdy
Bizarní a trefný muzikál ze světa pornoprůmyslu (NoD/ROXY)
Hodnocení: 80 %

Jaromír Jágr, Kladeňák
Hrdinský epos se zpěvy, v němž se jeviště promění v kluziště (Městské divadlo Kladno)
Hodnocení: 70 %

Soprán ze Slapské přehrady
Životní ztroskotanec na břehu Slapské přehrady (A studio Rubín)
Hodnocení: 70 %

Zlatý prsten Jana Třísky
Třeskutá groteska o prstenu moci ve světě bulváru (A studio Rubín)
Hodnocení: 70 %

Kolečko se Svobodou nemají zapotřebí dělat divadlo skrz velká gesta či předem avizované existenciálno. Prostě jen vědí, co chtějí říct, tak proč by se měli zaplétat do vyumělkovaných kulis či dialogů.

V žádném případě však nejsou banální, a i když jejich Kouzelník není vystavěný nijak složitě (příprava kouzelnického spektáklu se zde střídá se vzpomínkami na kouzelníkovo dětství a dospívání), je za ním vidět kus pořádně odvedené divadelní práce.

A studio Rubín: Kouzelník
Napsali Petr Kolečko, Tomáš Svoboda a Luděk Horký
Režie Tomáš Svoboda, premiéra 19. dubna, délka představení 70 minut
HODNOCENÍ MF DNES 70%