Necelý týden po zpřístupnění stálé expozice asijského umění učinila orientální sbírka Národní galerie další krok k tomu, aby se ze zbraslavského zámku stalo galerijní centrum se vším všudy. Jako první krátkodobý výstavní projekt je zde totiž od včerejška k vidění dvojexpozice současného korejského umění. Výstava v prostorách Národní galerie v Praze se koná díky spolupráci ministerstva kultury a velvyslanectví Korejské republiky u příležitosti oslav padesátého výročí vyhlášení Korejské republiky.
Oficiální rámec výstavy, která už byla prezentována v Bruselu a Stockholmu, určil do značné míry také její uměleckou náplň. Zatímco soubor korejské keramiky je - například i podle šéfa sbírky asijského umění Filipa Suchomela - reprezentativní, mezi vystavenými obrazy převládají zejména nekontroverzní díla současného korejského malířství, a to jak jeho abstraktní, tak figurální větve. Výtvarný kritik Čo Kwank-Sok v katalogu zdůrazňuje sepětí vybrané škály umělců s pětitisíciletou tradicí korejské kultury. Keramika bude na zbraslavském zámku k vidění až do ledna příštího roku, obrazy zde však zůstanou pouhých čtrnáct dní.
Nynější výstava a kontakty s korejskou reprezentací v Praze otevřely podle Suchomela galerii možnost v budoucnosti získat podle uvážení zdejších odborníků díla korejského umění, která tady citelně chybějí.
Krabice na psací náčiní - dřevo kryté lakem. Ideální krajina Japonsko, kolem 1800 |
|
Mísa. Porcelán, malba kobaltem, emailem a zlatem. Dámy věnující se ikebaně - uměleckému svazování kytic. Japonsko, Arita - 1720-40 |
Pehara - Tibetské dobrotivé božstvo |
Muž v loďce - Indie, mughalská lokální škola - 1760 |
Lochan Kašjapamuni, Čína - 11. století |
Splašený kůň - Čína, 8. století |
Figura krasavice v kimonu se znaky. Porcelán, malba kobaltem a emaily. Japonsko - Arita, 1720-1740 |
Herec s geishou - Japonsko 1801-1804 |
Kurtizány pod moskytiérou - 1800 |
Pohled na Očanomizu v Edu - 1783 |
|