Na druhou stranu se ukázalo, že i nejpřísnější mašinerii může vykolejit lidské zaváhaní.
V USA výtisk prodali omylem, v Kanadě podpultově. Méně pochopitelné jsou ovšem důsledky v podobě soudního příkazu, který zamezuje všem, kdo už knihu mají, o ní mluvit, kopírovat, prodávat nebo i číst před oficiálním vydáním.
Možná proto rodiče devítiletého chlapce, který se do čtení pustil už v pondělí, knihu vzali a vrátili. Odměnou budou potterovské sladkosti.
Potter třikrát lepší než Beckham
S celkem 265 miliony prodaných výtisků ve dvou stech zemí světa a třemi uvedenými filmy se Harry Potter stal supervýnosnou značkou, jež má podle magazínu Forbes cenu jednoho bilionu dolarů, tedy třikrát větší než fotbalista David Beckham.
I v rámci marketingu však panují tvrdá pravidla stanovující míru propagace, centrálně je řízena i volba obálek – proto české vydání vždy používá americkou verzi.
V neposlední řadě Potter funguje jako turistické lákadlo, britský ministr financí Gordon Brown ho před dvěma dny označil za jeden z "největších vývozních artiklů".
Rowlingová podle něj udělala pro gramotnost více než kdokoli jiný. Ostatně citace z děl Joanne K. Rowlingové už vstoupily do Oxfordského slovníku.
Výjimečně úspěšná kniha si také žádá výjimečnou pozornost. Americké New York Times měly v uplynulých dnech na svých webových stránkách i pět zpráv o Potterovi denně, rubrikami byznys a marketing počínaje a komentáři konče.
Svůj příběh zde barvitě vypsal editor John Kenney, který před lety rozhodoval, zda jeho nakladatelství Pottera v USA vydá.
Rowlingovou odmítl s tím, že se kniha "v současnosti nesetkává s jejich potřebami a obchodním standardem". Rowlingová se mu však do telefonu vysmála – knihu už totiž prodala jinému americkému nakladatelství, Scholastic.
Přijde řada na Brumbála?
Měsíce před uvedením knihy se spekulovalo, která postava tentokrát umře. Nejhůře si trvale vedl stařičký Albus Brumbál. O jeho smrti svědčí zejména jedna mimoliterární okolnost.
Počátkem června se totiž na internetových stránkách kanceláře Blue Square objevilo podezřelé množství sázek, které předpovídaly smrt profesora. A všechny pocházely z jednoho místa – okolí Bungay v Suffolku, kde se tisklo předcházejících pět knih o Potterovi.
Sázkaři tehdy přijali v průběhu sedmi dní tipy v hodnotě takřka šesti tisíc liber (cca 270 tisíc korun), vzápětí však pozastavili sázky s obavou, zda knihu již někdo nečetl. O den později nasadili mnohem nižší kurz. Včera byl 1:1,1 – tedy z každé vložené stokoruny dostane sázkař deset korun.
Brumbálovu smrt tipuje i britský Guardian, který uspořádal soutěž o nejlepší verzi jeho smrti. Psát se nemělo ve stylu Rowlingové, ale tak, jak by ho sprovodil ze světa třeba Raymond Chadler nebo Douglas Adams.
Zapojily se i televize – soukromá ITV poslala vítěze vědomostní soutěže, čtrnáctiletého Owena Jonese, vést s Rowlingovou rozhovor na edinburský hrad. List Guardian zase mezi fanoušky ve věku od 14 do 16 let hledal reportéra, který se měl zúčastnit tiskové konference s autorkou, na niž měly přístup jen děti. A stanice BBC hledala novou Rowlingovou.
Hledá se nový Potter
Po dalším dětském bestselleru se horečnatě ohlížejí nakladatelé po celém světě. Bohužel žádný z favoritů zatím nedosáhl srovnatelné proslulosti. Přesto za těch sedm let, co Rowlingová vládne knižnímu trhu, došlo podle znalců k pozitivní změně.
Úspěch Harryho Pottera dodal nakladatelům odvahu prosazovat dětské tituly, zejména ty, které jsou takzvaně "crossover", tedy pro děti i dospělé.
Rok od roku vychází nejen v Británii více dětských novinek, autoři jsou bráni s větší vážností, na jejich propagaci a honoráře nakladatelství uvolnila více peněz.
Podle studie knihkupectví Waterstones knihy o Potterovi také zlepšují u dětí schopnost číst, což potvrdilo 59 procent malých čtenářů.
Nadšeni jsou i učitelé, kteří s údivem zjišťují, že i problematičtí žáci najednou nacházejí v čtení zálibu. Že knihy dokážou děti zase zaujmout a prosadit se v konkurenci počítačových her, elektronických hraček a televize.