Konec jednoho světa v Národním

  10:34
Vedení činohry Národního divadla se rozhodlo oslavit osmdesátiny Otomara Krejči režisérovým nastudováním hry Rakušana Thomase Bernharda Portrét umělce jako starého muže. Minetti. V českém provedení je prohozen název a podtitul: v originále hra nese jméno slavného německého herce Bernharda Minettiho, jemuž byla věnována k sedmdesátinám.

V posledním desetiletí se prozaik a dramatik Thomas Bernhard (1931-1989) stal v českém prostředí jedním z nejpřekládanějších autorů, přesto se s jeho poetikou i s reáliemi jeho děl těžko vyrovnáváme. Minetti náleží k Bernhardovým nejexpresivnějším a současně nejkoncentrovanějším hrám. Její text sestává z větných a významových úlomků, expresivních výkřiků zoufalství a úzkosti a torzovitě zpřítomňované více než třicetileté prehistorie.

K čertu s klasikou!

Starý herec přijíždí o silvestrovském večeru do starého hotelu v Ostende, kde se má sejít s ředitelem činohry, aby po třiceti letech naposled vystoupil na divadle, zahrál Krále Leara; třicet let o samotě v Dinkelsbühlu precizoval Learův part poté, co byl jako nepohodlný ředitel a herec vyhnán z divadla, když "se vzepřel klasické literatuře". Maska Krále Leara, již údajně pro Minettiho osobně vyrobil slavný belgický malíř James Ensor, je také jediným Minettiho majetkem. Se starým hercem ve starém hotelu jako by odcházela celá Evropa, jako by se kontinent loučil se svou historií, kulturou, civilizací. Halou probíhají maškary, jež - jak se ukáže - nemají tvář, pod maskou skrývají jen další masku - masku smrti.

Výtvarně je inscenace inspirována právě obrazy Jamese Ensora, který na přelomu 19. a 20. století tvořil v symbolistní a dekadentní atmosféře, využívaje hojně motivů masek a tanců smrti. Hudba Jana Klusáka a scéna Jiřího Sterwalda (zdobné secesní kování výtahu a lóže hotelového vrátného, v pozadí omšelý fotel, nad vším vypouklé kulaté zrcadlo) působivě spoluvytváří apokalyptickou náladu konce jednoho světa. V okolní temnotě, jež pomyslně obklopuje hotel - poslední výspu Evropy na atlantickém pobřeží, jako by mizelo všechno, co se pojilo k našemu životu; po nás jako by mělo přijít už něco zcela nového, naší minulostí a civilizací nezatíženého. Neboť to, že Minetti před třiceti lety, tedy v roce 1946 (hra vznikla roku 1976 a Bernhard vždy zasazuje děj do doby vzniku díla) právě v Německu odmítl klasickou literaturu, znamená také, že takzvaná krásná klasická literatura ani humanistické hodnoty, jichž měla být nositelem, nebyly s to zabránit světové katastrofě, holocaustu. Tragédie Král Lear, již jako jedinou vzal Minetti na milost, je přece také obrazem apokalypsy, rozpadu světa starých pevných hodnot, světa, jenž propadá chaosu. Historické pozadí Minettiho kroku je ovšem v textu hry značně zašifrováno a Krejčova inscenace je také nijak nezvýrazňuje.

Máme vůbec na to?

Spolu s tématem konce starého světa přináší Portrét umělce jako starého muže na pražské jeviště závan moderní dramatické a divadelní poetiky; expresionismem či symbolismem inspirované výrazové prostředky ukazují možnosti nové obraznosti, nepopisné a nepsychologizující. Pro tento úkol je však zdejší herectví ještě stále příliš pod vlivem psychologické školy s průběžnými realistickými motivacemi jednání.

František Němec, byť generačně značně jinde než postava starce účtujícího jakoby s celým lidstvem i s vlastním tragikomickým životem a absurdní marnou řeholí, jíž se obětoval, hraje Minettiho dobře. Ale pokud měla být zejména v prvé půli jistá mimická strnulost a úspornost výrazem vnitřní koncentrovanosti i mizantropické zaměřenosti na sebe sama, muselo by herecké umění skutečně být provozováno se "smrtící" intenzitou. Jedinou náplní hry je v podstatě její existenciální a duchovní obsah - a jeho odumírání; a pokud tento obsah není zpřítomněn a nesen právě absolutní hereckou koncentrací a vnitřním přetlakem, hrozí, že se téma hry vytratí a text rozpadne na nesrozumitelné střípky. To se občas dělo hlavně a právě v prvním dějství, kde naše duševní plochost a existenciální mělkost (František Němec jako by tu byl jen typickým reprezentantem nás Čechů, tady a teď!) jako by neměla čím zaplnit hluboký prostor scény.


Národní divadlo Praha - Thomas Bernhard:
Portrét umělce jako starého muže. Minetti.
Překlad Josef Balvín, režie Otomar Krejča j. h., scéna Jiří Sternwald j. h., kostýmy a masky Jan Koblasa j. h., hudba Jan Klusák j. h., dramaturgie Johanna Kudláčková. Hrají Minetti: František Němec, Dáma: Johanna Tesařová, Dívka: Jaromíra Mílová, Hotelový vrátný: Rudolf Stärz, Hotelový Sluha: Štěpán Benoni, premiéra 22. a 23. listopadu ve Stavovském divadle.

Účtování s lidstvem. František Němec jako Minetti a Johanna Tesařová coby Dáma.

Autor:

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Zemřel maďarský skladatel Deák. Titulní skladbu k Jen počkej! mu ukradli Sověti

28. března 2024  11:39

Ve věku 96 let zemřel maďarský hudební skladatel a trumpetista Tamás Deák. Proslavila ho zejména...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...