Samozřejmě je to dokonalost úplně jiného druhu, tak jako Goerne pěstuje naprosto odlišný repertoár. Jeho doménou je mikrosvět písňové tvorby, v němž nejde o triumfální předvádění techniky zpěvu, ale o niterné zprostředkování poezie s klavírním doprovodem.
Letos třiačtyřicetiletý Goerne už v Praze v minulých letech zpíval několikrát. I při svých dřívějších vystoupeních podal vynikající výkon, teď však očividně míří do zenitu. Připravil si písňový cyklus Ludwiga van Beethovena An die ferne Geliebte (Vzdálené milé) a pozdní písně Franze Schuberta, které po skladatelově smrti vyšly pod názvem Labutí zpěv.
Vášnivá romantika
Goerne od první písně uhranul bohatým, nezaměnitelným, temným a vřelým zvukem, famózní dechovou technikou, která mu dovoluje vyzpívávat legata, držet "ve vzduchu" frázi a dle libosti ji utvářet, naplňovat citem a barvami a dovést k přirozenému, svítivému dramatickému vrcholu. Goerne se netají tím, že krásný zvuk a předávání emocí jeho prostřednictvím je pro něj základem.
To však neznamená, že by zanedbával slova, v písních obzvlášť důležitá. Jeho dikce je zřetelná, ba co víc, málokdo jiný dokáže uvést tón a slovo do takové rovnováhy. Skvěle vystihl prostý půvab a melodičnost Beethovenových písní, skutečně grandiózní bylo Goerneho podání Schubertových písní, v nichž dnes těžko hledá konkurenci.
Raně romantické písně by snad mohly působit jako naivní a idylické biedermaierové obrázky s bublajícími potůčky, pro Goerneho však Schubert představuje především silné emoce, hluboký smutek a melancholii. A takto je i interpretuje, hluboce, bouřlivě, až na hranici operní dramatické scény, přitom jeho zpěv stále zůstává intimní a kontrolovaný, nikde neproniká na povrch prázdný efekt. S tímto pojetím souzněl i klavírní doprovod Alexandera Schmalcze.
Příště zazpívá Mahlera
Pokud by se koncertu vůbec dalo něco vytknout, pak nepozornost redakce tištěného programu. Při četbě přehledu skladeb se totiž překvapený čtenář dověděl, že Franz Schubert, poté co zemřel roku 1828, se znova narodil roku 1867 a zemřel roku 1950.
Podstatné však je, že s Matthiasem Goernem se česká metropole pro letošek ještě neloučí. Vrátit by se měl na Pražské jaro, kde v rámci koncertního programu Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu zazpívá Písně o mrtvých dětech Gustava Mahlera.
Matthias Goerne
Dvořákova síň Rudolfina, Praha. Na klavír doprovázel Alexander Schmalcz, 22. února 2010.
Hodnocení MF DNES. 100 %