Cecilia Bartoliová při své minulé návštěvě Prahy (ilustrační snímek)

Cecilia Bartoliová při své minulé návštěvě Prahy (ilustrační snímek) | foto: ČTK

Koncert Bartoliové s kastrátským repertoárem skončil voláním Bravo!

  • 8
S mimořádným úspěchem zazpívala v neděli ve vyprodané Dvořákově síni pražského Rudolfina slavná italská mezzosopranistka Cecilia Bartoliová. Téměř tříhodinový koncert skončil trojími několikaminutovými ovacemi vstoje, které provázel jásot a nadšené Bravo!

Hvězdná Bartoliová ohromila tak jako v červnu při svém prvním úspěšném vystoupení v Praze a publikum ji dlouho nechtělo pustit z pódia. Po dvou přídavcích, které se nesly v duchu koncertu, se operní diva ještě dlouho loučila. Špičková umělkyně přednesla v doprovodu souboru Il Giardino Armonico a dirigenta Giovanniho Antoniniho netradiční program barokní hudby, který pocházel z jejího úspěšného alba Sacrificium, oceněného cenou Grammy.

Uvedla tvorbu kastrátské školy neapolského skladatele a impresária Nicoly Porpory. Zazněla ale i známá Händelova árie Lascia la spina nebo árie z Broschiho opery Merope.

Tato hudba představuje to nejtěžší, co kdy bylo pro lidský hlas napsáno, nejen díky své nesmírné virtuozitě, kultivaci zpěvu i frázování. Mimořádné pěvecké techniky pětačtyřicetiletá Bartoliová naprosto ovládá, zazpívala árie s vášnivými girlandami ozdob i klidné kantilény v nejnižší dynamice, při nichž se až tajil dech.

Posluchači ji oceňovali uznalým potleskem, dárky i mnoha kyticemi květin, ona se jim odměňovala emocemi, virtuozitou a nezapomenutelnou show. Její výkon přitom umocnilo i dobové oblečení, které ke konci korunovala rudou řasenou vlečkou s velkým límcem z peří, jenž v závěru při odchodu do zákulisí efektně odhodila.

Jedna z nejprodávanějších klasických umělkyň dnešní doby a několikanásobná držitelka cen Grammy, Echo a Bambi svými kvalitami ční nad většinou ostatních pěvkyň o několik tříd. Její nezaměnitelný a nádherně barevný koloraturní mezzosoprán s temně hrdelním témbrem a mimořádným rozsahem jí vynesl neoficiální titul Královna hbitosti. Ačkoli by mohla mít hvězdné manýry, na pódiu působí bezprostředně a přirozeně.

Projekt Sacrificium je výsledkem badatelské práce Bartoliové a jejího týmu. Hudba kastrátů patří k nejzajímavějším v evropské hudební historii. Od 16. až do konce 18. století byli kastráti významným fenoménem zvláště v operní oblasti a výrazně ovlivňovali charakter tehdejší hudby. Z dnešního pohledu zmrzačení muži se v mládí podrobovali nehumánnímu zákroku proto, aby si uchovali i po mutaci vysokou hlasovou polohu v altu a sopránu. Jejich hlas býval silný, průrazný, se zcela odlišnou barvou, než měly dospělé ženy.

,