Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komorní i velkolepý Rachmaninov

aktualizováno 
- Sergej Rachmaninov je znám jako autor velkých klavírních koncertů a mnoha menších klavírních skladeb - pro ně je charakteristická bohatá klavírní sazba, monumentalita hudebních myšlenek a široký, pozdně romantický záběr. Tak jako mnoho dalších ruských skladatelů se však věnoval i komorní písni, jejíž tradiční odnož se v devatenáctém století začala označovat jako romans. Nyní přichází na trh nahrávka dvaceti Rachmaninovových písní v podání slovenského basisty Sergeje Kopčáka s doprovodem Mariána Lapšanského; je to vlastně studiový záznam jejich jarního recitálu v Rudolfinu.
Kopčák patří v současné době mezi přední představitele východní basové tradice, jak ji vytvořili Rus Fjodor Šaljapin nebo Bulhar Boris Christoff. Sám Kopčák studoval v Sofii a jeho hlas je ideálním nástrojem pro ztvárnění Borise Godunova nebo Mefista. Nechybějí mu síla a přesvědčivost výšek, démonický přídech a vznešená barva vokálu. Tyto přednosti se však dají využít především v opeře. Na písňovém poli se Kopčák musí značně omezovat, svůj silný hlas ztišovat a jeho plné rozvinutí šetřit pro nejvýraznější hudební vrcholy. Právě Rachmaninovovy romansy jsou pro Kopčáka asi nejschůdnější částí písňového repertoáru: poskytují mu plochy rusky melancholické a odevzdané (píseň Odpočiňme si), místa s herecky vděčnou dialogickou strukturou (Včera jsme se potkali), ale i oné velké hlasové gradace (O ne, prosím neodcházej).
Zvláštním číslem disku je dlouhá prokomponovaná píseň Osud. Text tu není pouhým lyrickým zastavením, ale náladovým příběhem, který poskytuje víc prostoru pro Kopčákovo výmluvné vypravěčství. Podobně jako v mnoha jiných písních i zde Rachmaninov obdařil klavírní part virtuozitou a sentimentem známým z jeho skladeb pro klavír. Marián Lapšanský dostál pověsti vynikajícího doprovazeče a svůj zaplněný part nechal plně rozehřmít jen tam, kde se i přes něj Kopčák prosadil. Snímek proto balancuje na pomezí skromně komorního projevu a velkolepé zvukové přehlídky. Svůj díl na tom nese jak Rachmaninovův překypující skladební styl, tak Kopčákovo operní umění.

Sergej Rachmaninov: Písně

Sergej Kopčák - bas
Marián Lapšanský - klavír

CD, 57 minut

Vydala firma Ultraphon

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed...
RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v...  celý článek

Nový šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov
Dojal mne zármutek hudebníků, říká nový šéf filharmonie Semjon Byčkov

Česká filharmonie má nového šéfdirigenta po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Stal se jím světoznámý rusko-americký umělec Semjon Byčkov, který dnes podepsal...  celý článek

Z natáčení klipu Kdo to má
VIDEO: Kapitán Demo „na lajně“ odhaluje tajemství českého showbyznysu

Producent Jiří Burian, respektive jeho alter ego, „ultimativní celebrita a raper“ Kapitán Demo představuje klip k písni Kdo to má, který vizuálně doprovází již...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.