Komedie Liliomfi otevírá cestu kladenským muzikálům

  • 1
Kladno - Říká se: Konec dobrý, všechno dobré. Usuzovat z první premiéry, jaká bude nová divadelní sezona, je předčasné. Reakce premiérového publika však naznačily, že Středočeskému divadle v Kladně se vstup do nové sezony s hudební komedií Liliomfi podařil. Přitom výběr titulu maďarského dramatika Ede Szigligetiho, žijícího v polovině 19. století, navíc s poměrně banální zápletkou o lásce kočovného herce, vzbuzoval už předem jisté obavy, zda může dnešní diváky zaujmout.

Obavy oprávněné jen potud, pokud by byl inscenován tradičně. Naštěstí byla vybrána úprava z roku 1971, která je postavena na hudebních číslech sólových i vícehlasých, v nichž i texty jakoby vystřižené z červené knihovny zní zajímavě. A tam, kde jsou pronášeny bez hudby, jsou podávány s přesně odměřenou dávkou parodie. Vytvořit takové představení znamená ovšem mít v činoherním souboru dostatek herců nadaných jak pěvecky, tak pohybově, protože kromě hudební složky je podstatnou částí představení i tanec.

Jak ukázala premiéra, kladenskému divadlu se v současné době podařilo vytvořit soubor přímo jako stvořený pro podobná představení. Nepochybnou hvězdou je představitel titulní role potulného herce Liliomfiho Ondřej Kavan, pohybově i pěvecky nadaný, proměňující se jen tak jakoby mimochodem tu v bohatého, leč poněkud prostoduchého mladíka, hned vzápětí v úslužného číšníka či vroucného milence. Nejen jeho postava je propracována do nejmenšího odstínu hlasu, do sebenepatrnějšího pohybu hlavy či ruky.

Vyzdvihnout ale jen jednoho z členů hereckého souboru je k těm ostatním nespravedlivé. Zvlášť když po pěveckých číslech všichni sklidili potlesk na otevřené scéně.

Divákům se líbily i některé dialogy, které byly vypointovány jako výborné slovní hříčky. Třeba když hlavní hrdina chválu svého umění: „Zpíval jsem i před sultánem,“ doplní vzápětí slovy: „naštěstí byl přivázaný," což samozřejmě pochopí všichni, kdo absolvovali základní školní docházku s povinnou četbou Babičky Boženy Němcové.

Ede Szigligety: Liliomfi
Středočeské divadlo Kladno

Režie Petr Žák
Choreografie Martin Pacek
Pěvecké nastudování Miloš Pospíšil
Scéna a kostýmy Kristina Novotná
Hrají

Ondřej Kavan
Lenka Zbranková
Lukáš Jurek
Veronika Pavlasová
Miroslav Večerka
Zuzana Mixová
Jan Krafka

Liliomfi - premiéra

14. září 2002

Nemá smysl jmenovat všechny účinkující herce a herečky, takže vedle už zmíněného Ondřeje Kavana, který reprezentuje nejmladší část souboru, připomeňme alespoň výkon Zuzany Mixové, zastupující střední hereckou generaci v roli neodbytné vychovatelky Kamily, která touží přesvědčit domnělého principála kočovného divadla (Jan Krafka) o svých kvalitách herečky.

Celé představení je obdivuhodně vyrovnané. Po počátečních dialozích a pěveckých výstupech by se mohlo zdát, že autorovi i režisérovi brzy dojdou nápady, ale není tomu tak. Od začátku až do konce je představení nabito slovním a hudebním humorem, který doplňuje vtipné užití rekvizit známých ze značně pokleslých filmových idyl pro pamětníky.

První premiéra nové divadelní sezony ve Středočeském divadle Kladno má šanci oslovit široké spektrum diváků a dokazuje, že humor je možné na divadle přinášet i bez kopanců, pádů a vulgárních slov, které někdy mají nahradit režijní nápad. Navíc ukazuje, že by se na kladenské scéně mohl díky současné sestavě souboru vedle činohry zabydlet i muzikál.

Herci se připravují na premiéru hudební komedie Liliomfi v kladenském Středočeském divadle. (14. září 2002).

Herečky se připravují na premiéru hudební komedie Liliomfi v kladenském Středočeském divadle. (14. září 2002).

Herečka se líčí na premiéru hudební komedie Liliomfi v kladenském Středočeském divadle. (14. září 2002).

Na premiéru hudební komedie Liliomfi v kladenském Středočeském divadle přišel i primátor města Milan Volf (14. září 2002).