Někteří výtvarníci, kteří spoluvytvořili jeho podobu, však místo o satisfakci hovoří o velkém finančním zklamání. Způsobit je měl známý pražský galerista Jiří Švestka. "Výstup je kvalitní, jsem spokojený. Křik jednoho nespokojence na tom nic nemění," zůstává klidný Švestka.
Tím největším "křiklounem" je sochař David Černý, který pro Autostadt připravil bronzové výjevy z českých dějin (například upálení mistra Jana Husa nebo emigrace Milana Kundery). Černého do projektu zapojil Švestka, který mladého výtvarníka dříve zastupoval ve své galerii. Dílo s názvem Český betlém David Černý prodal Škodovce právě přes Švestku. Nyní toho lituje. "Galerista Švestka mi stále dluží hromadu peněz. Doporučuji dát si na tohoto člověka pozor, nejsem totiž jediný okradený. Mohu dát více informací," píše Černý už několik měsíců na své internetové stránce.
Jak se MF DNES podařilo z jiných zdrojů zjistit, inkriminovaná částka by měla čítat 65 procent z dohodnuté sumy, tedy asi jeden milion korun.
"Černý chce kolem sebe jenom dělat rozruch a přeceňuje svou roli v projektu. Byl truhlář, který zkrátka nedodal výrobek podle mých představ," vysvětluje Švestka, proč Černý nedostal všechny peníze. S Černým se totiž nedohodl na konečné podobě podstavců, na nichž Český betlém stojí, dále na rozsahu díla a vyčítal mu také pozdní dodání práce.
Investor, tedy Škoda Auto, ovšem loni v červenci Černému napsal, že jeho inscenační část byla předána "nejen ve vynikající kvalitě, ale i v požadovaném časovém termínu". I dnes na otázku, co na odvedenou práci říká, mladoboleslavská firma odpovídá: "Expozice firemního pavilonu má velký návštěvnický ohlas jako celek, přičemž díla Davida Černého patří k jejím nejzdařilejším částem."
Znamená to snad, že Švestka za předané dílo dostal od Škodovky původně nasmlouvanou sumu a "pokuta", již Černému udělil, šla do jeho kapes? Oficiální vyjádření Škodovky zní neutrálně: "S přispěním Dr. Jiřího Švestky se podařilo vytvořit vysoce hodnotnou koncepci pavilonu." Sám Švestka je daleko razantnější: "Jestli jsem dostal všechny peníze? Do toho nikomu nic není!" A jak se staví k tomu, že na rozdíl od něj - v Autostadtu k Černého práci výhrady nemají? "Škodovka není odborník, aby se ke kvalitě vyjadřovala. Černý nesplnil závazek a teď mu nezbývá než křičet. Zeptejte se ale Kateřiny Vincourové, jak byla s mou prací spokojena," dodává galerista.
Vincourová je stejně jako Černý držitelkou prestižní Ceny Jindřicha Chalupeckého. V Autostadtu instalovala jakýsi příběh o narození nového auta, jehož dodání Škodovce zprostředkovával opět Švestka.
"Mám z toho velmi špatný pocit. Všechny peníze jsem po velkých sporech a urgencích od pana Švestky dostala, David Černý ale ne," svěřuje se Vincourová a dodává: "Mé vyjádření bych chtěla vidět předtím, než půjde do tisku. Je to velmi citlivá záležitost. Se Švestkou, jako mým galeristou, jsem totiž jinak velmi spokojená."
Na počínání Jiřího Švestky si nestěžují pouze "nováčci" v uměleckém podnikání, ale i světoznámý designér a architekt Bořek Šípek. Podle něj galerista prodal Škodovce Šípkovo dílo Český les (umělec ho ve Švestkově síni vystavoval před dvěma lety), aniž ovšem Šípek od Švestky viděl korunu. "V naší ústní dohodě bylo, že když to prodá, nechá si 37 procent jako provizi. On si ale nechal všechno," popisuje transakci Šípek.
"O tom, že Šípek je nespokojený, slyším poprvé. Neměl smlouvu se mnou, ale se Škodovkou. Jestli si myslel, že dostane víc peněz, je to jeho problém," diví se Švestka.
Šípkův případ je ve skutečnosti o něco složitější. Obrovský skleněný strom, který nyní v Autostadtu stojí pod názvem Kouzelný les, Šípek opravdu prodal přímo Škodovce. Jenže Český les, dílo původní a představené u Švestky, se skládá z dvacítky menších "stromečků". Z nich jsou v Autostadtu vystaveny pouze tři kusy, zbytek je umístěn ve firemním muzeu v Mladé Boleslavi. Právě odsud zřejmě šly peníze na Švestkův účet. Podle zdrojů MF DNES jde o 200 000 marek, tedy o necelé čtyři miliony korun.
"Škodovka les koupila od Šípka, a ne ode mne, já jsem za to nic nedostal. Kdyby měl Šípek ve svých nařčeních pravdu, vezme si jako renomovaný architekt dobrého právníka a žaluje mě," brání se obviněním Švestka. Sama Škodovka se k tomuto případu nechce vůbec vyjadřovat.
Jiří Švestka je u nás považován za předního galeristu, který dokáže prosadit i nová jména do mezinárodního kontextu. O tom koneckonců svědčí i příklad Černého a Vincourové, které se mu dařilo v zahraničí propagovat a prodávat.
Sám Černý o Švestkovi ještě před dvěma lety v časopisu Reflex prohlásil, že vlastní "bez debat nejlepší soukromou galerii v Praze".
Co tedy způsobilo tak náhlou proměnu? "Byl jsem blbej. Nevěděl jsem, že peníze jsou pro něj takové lákadlo," tvrdí dnes Černý.
Také Šípek byl Švestkovým počínáním překvapen: "Už se v téhle branži pohybuji dvacet let, ale s něčím takovým jsem se ještě nesetkal. Lituji, že jsem si vybral tak špatně." Švestka si je svou pravdou jistý a na všechny výtky reaguje sebejistě: "Nebýt mě, Šípek, Černý ani Vincourová by se do Autostadtu nedostali." Škodovce se zatím vše kolem sporu galeristy s umělci dařilo tutlat. Až na Černého se totiž o svá práva nikdo hlasitě nehlásí. "Přemýšlím, co s tím udělám, ale asi ze Švestky už nic nedostanu.
Vždyť si dokonce v Autostadtu prostřednictvím právníků vynutil, aby bylo na děkovnou desku doplněno jeho jméno," dodává Bořek Šípek.
"Škodovka stále užívá moje dílo, za které jsem nedostal zaplacenu nasmlouvanou částku. Nejvíc mi je ale na tom nepříjemné, že lidi, kteří o tom moc dobře vědí, o celé věci raději mlčí," rozčiluje se David Černý.
Nejvíc má rád ticho Jiří Švestka. "O co vám vlastně jde? Je to rok stará záležitost. Když se o tom bude psát, tak už z ciziny od Čechů nikdo nebude nic chtít..." nechápe galerista.