Z výstavy Šestka

Z výstavy Šestka | foto: archiv

Knižní zpráva o stavu fotografického školství

Ke konci se chýlí půlroční výstavní projekt Pražského domu fotografie (PHP) nazvaný Šestka a představující tvorbu studentů nebo nedávných absolventů tuzemských vysokoškolských pracovišť, na nichž se vyučuje fotografie. Poslední expozice náleží pražské FAMU.

Nejstarší české fotografické vysokoškolské učiliště vyřešilo účast na přehlídce tím, že jména  autorů napsalo na zdi sálu, vyhotovilo maketu výstavní síně PHP s náznakem rozvěšení exponátů, postavilo ji přímo do galerie a vedle makety umístilo dva stoly s portfolii, ve kterých každý list patří jednomu tvůrci.

A tam, kde v sále jindy visí úvodní slovo, připojili nepodepsaní lidé ze školy text, jímž říkají, že je to celé záměr - a nikoliv marný. Portfolia jsou však předimenzovaná, nachází se v nich příliš balastu; kritériem se zřejmě stalo heslo "hlavně se nějak zúčastnit".

Nejhorší je sám základní nápad: takto prvoplánově provedená výstava o výstavě je postpubescentní recesičkou nehodnou této školy! Omezení, jež na vystavující ve stísněných prostorách PHP doléhají, FAMU zkrátka myšlenkově neunesla - na rozdíl od Ateliéru fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové či Ateliéru reklamní fotografie ze zlínské Univerzity Tomáše Bati.

Na papíře je to jinak
Výstavní propadák FAMU, ale i třeba chabost představení Ateliéru Fotografie při Univerzitě J. E. Purkyně se v reprezentativním katalogu, který po cyklu Šestka zůstane, prakticky neprojevuje.

Kvalitativní rozdíly jednotlivých expozic se na papíře stírají. V publikaci dostala každá ze škol k dispozici zhruba týž prostor, který vždy otvírá informativní text hlavního pedagoga učiliště. Sestavy děl v bezmála třísetstránkovém paperbacku nejsou úplně totožné s těmi, které byly instalovány v PHP.

Úhrnem se dá říct, že katalog bez úmyslu daleko spíše akcentuje to, v čem je vizualita mladých tvůrců společná, než aby se pokusil ostřeji formulovat ducha každé ze škol.

Účelem zde není analýza oné vizuality, zde jen upozorňujeme na publikaci podávající sice  nejzákladnější, ale užitečný přehled o tom, co se umělecky na daných školách děje, kdo na nich pedagogicky působí a kdo tam studuje nebo nedávno dostudoval.

Závěrečný seznam v katalogu publikujících autorů přináší i elektronické kontakty; v nejednom případě mají autoři své vlastní stránky. Škoda, že nedošlo na shrnující stať, která by podala nástin boomu, jejž zde po listopadu 1989 vysoké fotografické školství zaznamenalo (předtím se fotka učila jen na FAMU).

Zároveň by neškodilo, kdyby součástí statě byla informovaná pasáž o tom, kde a jak se všichni ti absolventi uplatní. Poněkud nehezky recenze začala a stejně i skončí. "Náš ateliér, jeho provoz, práce, život a projekty jsou dokumentovány, prezentovány a pravidelně aktualizovány na stránkách www.avu.cz/bromova," píše v katalogu Veronika Bromová, vedoucí ateliéru fotografického a  digitálního obrazu na AVU.

Alespoň ještě začátkem týdne byla na stránce nejnovější aktualitou anotace výstavy Kontaktní místa, která proběhla v Praze předloni v létě. Není všechno tak akční, jak se to tváří...

Šestka
Šest českých fotografických škol. Katalog k projektu konanému v Pražském domě fotografie od 26. 10. 2006 do 8. 4. 2007. Vydal Pražský dům fotografie, Praha 2007, 276 stran, doporučená cena 350 korun.
Hodnocení MF DNES: 60%

,