Spisovatel Paulo Coelho se na frankfurtském veletrhu objevil v roce 2008.

Spisovatel Paulo Coelho se na frankfurtském veletrhu objevil v roce 2008. | foto: Reuters

Čekněte se k Česku. Naše knihy vezou na frankfurtský veletrh Větrné mlýny

  • 0
Po dlouholetém období, kdy českou literaturu na veletrzích reprezentoval Svět knihy, vypisuje ministerstvo konkurzy. Malé brněnské nakladatelství Větrné mlýny má oproti loňsku ušetřit čtvrt milionu korun.

Vloni hostil Frankfurtský knižní veletrh čtvrt milionu návštěvníků, z nichž ovšem čtenáři tvořili jen asi polovinu. Na největší světovou knižní akci svého druhu jezdí totiž spíš agenti a nakladatelé, kteří tu dojednávají byznys. Zatímco tehdy měla na starosti českou účast v Německu společnost Svět knihy, která pořádá i největší tuzemský knižní veletrh, letos je všechno jinak. Už na jaře vybralo Ministerstvo kultury jiné pořadatele pro veletrhy v Boloni, Lipsku a v Londýně, Frankfurt pak ministerstvo vysoutěžilo zvlášť. V tendru zvítězilo nakladatelství Větrné mlýny.

Na první pohled jde o neobvyklou situaci, aby nakladatelství organizovalo účast jiných nakladatelství. „Větrné mlýny už čtrnáct let připravují festival Měsíc autorského čtení, při němž jezdí celý měsíc šedesát autorů po čtyřech evropských městech. To je logisticky náročnější než česká účast ve Frankfurtu,“ vysvětluje Radim Kopáč z Ministerstva kultury.

„Čekněte se“ k Česku

O vítězi výběrového řízení ovšem rozhodovala cena. „Pokud by se do řízení nepřihlásil nikdo s pořádným návrhem, je možné řízení zrušit,“ vysvětluje Kopáč. Větrné mlýny jsou schopny postavit český stánek a zajistit jeho obsah a produkci včetně katalogu za necelých šest set tisíc korun, vloni ministerstvo podle své výroční zprávy za propagaci české literatury na tomtéž veletrhu zaplatilo přes devět set tisíc.

Expozice stojí na slovní hříčce, již tvoří slogan Czech in. Tedy variace na check in známé zejména z letišť, které se dá přeložit jako připojit se k něčemu. Samotný stánek navrhla scénografka a kostýmní výtvarnice Markéta Oslzlá-Sládečková.

Vizualizace českého stánku na frankfurtském knižním veletrhu

Nakladatelství na přání ministerstva zachovává v pozměněné verzi i expozici ke stému výročí narození Bohumila Hrabala, která prošla už jarními veletrhy. Jinak než obvykle však pojalo katalog, který mívá spíš informační charakter.

„Katalog jsme pojali trochu jako časopis, na čtyřiceti stranách se snažíme představit českou literaturu,“ vysvětluje Petr Minařík z Větrných mlýnů. Pod jeho taktovkou pojede Česko příští týden na největší knižní akci do Německa představit pětadvacet přihlášených nakladatelů.

„Nepočítáme s tím, že bychom na veletrhu vydělali, kritériem je teď hlavně spokojenost nakladatelů. Kdybychom to dělali dvacet let, měli bychom asi jinou strategii, dnes je to pro nás hlavně věc prestiže,“ říká muž, který už čtrnáct let vozí literaturu ze světa k nám a tentokrát to prostě udělá naopak. Veletrh začíná ve středu 8. října, čestným hostem je Finsko.