V pražském Mánesu mohou návštěvníci vidět skrumáže malých obrázků, které jsou sestaveny do větších celků. Každý z nich je proveden jiným způsobem, což poukazuje na rovnocennost odlišných přístupů. Dominantou expozice je velká instalace nazvaná "Betlém", sestavená ze soch odlitých do gumy. Tuto speciální technologii vyvinula firma Kaučuk Kralupy. Zvláštní oddíl tvoří obrazy vyrobené počítačem, ve kterých si autor půjčuje části nejrůznějších děl z dějin výtvarného umění a sestavuje z nich nový obraz. Do původních prací osobitým způsobem zasahuje, a tak nevzniká pouze koláž, ale plnohodnotné nové dílo. Na výstavě, která potrvá do 19. listopadu, je také věnována pozornost Knížákovým návrhům na loutky.
Milan Knížák se narodil 19. dubna 1940 v Plzni. Na základní a střední školu však chodil v Mariánských lázních. Poté, co nedokončil studium na několika vysokých školách, absolvoval studijní pobyty v USA a tehdejším západním Německu a soukromě se věnoval filosofii a architektuře. Na pražské Akademii výtvarných umění navštěvoval kurzy doktorandského studia.
Během své profesní dráhy Knížák přednášel na amerických a německých univerzitách a akademiích. V roce 1965 byl přijat do Svazu československých výtvarných umělců a sedm let (1990 - 1997) působil jako rektor Akademie výtvarných umění, kde také získal profesorský titul. Od roku 1999 je Milan Knížák generálním ředitelem Národní galerie v Praze. Za dobu svého působení ve výtvarných kruzích uspořádal téměř 100 samostatných výstav v nejrůznějších zemích světa a několik stovek společných projektů jak v České republice, tak v cizině.
Nové práce Milana Knížáka |
Milan Knížák: Ďábel a královna |
Milan Knížák: Madona |
Milan Knížák: Zátiší s Kristem |