Nejvíce jsou teď čtenáři aktivní na Instagramu a Facebooku, shodují se zástupci oslovených nakladatelství. Na sociálních sítích sdílejí svá hodnocení knih, vyměňují si tipy na nové tituly a povzbuzují okolí nejen ke čtení, ale i koupi literatury přes internet.
„Náš e-shop má aktuálně trojnásobné tržby oproti loňsku, nicméně nám vykrývá jen zlomek výpadku tržeb od knihkupců,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti Albatros Media Josef Žák. V uplynulých týdnech zaznamenal velký nárůst počtu dotazů od zákazníků na facebookovém profilu e-shopu. Zájem se dá srovnat s vánoční sezonou, říká.
Přežil jsem náročné situace v horách, poradím si i s touto, míní Vopěnka |
„Online komunita čtenářů je dost aktivní i za normálních okolností, nyní je ale vidět, že lidé, spíše než fotky z cest nebo výletů, jak je obvyklé za normálních okolností, sdílí své čtenářské zážitky,“ hlásí Radek Štěpánek z brněnského nakladatelství Host.
Zaslané otázky se nejčastěji týkají data vydání nových titulů. „Nejčastěji se ptají na nové knihy Jiřího Hájíčka nebo Fredrika Backmana. Velká část lidí ale píše i povzbuzující zprávy nebo vzkazy. Že na nás teď myslí a doufají, že vše ustojíme. Podpora z jejich strany je neskutečná. Je to pro nás velký závazek do budoucna,“ dodává.
Balíčky s překvapením
Téměř milion korun se prozatím povedlo vybrat v rámci sbírky Linka 451 aneb zachraňte knížky, ve které své tituly nabízí nakladatelství Argo, Baobab, Crew, Jan Melvil Publishing a mnohá další. Přispěvatelé si mohli (a stále mohou) za tisíc korun koupit různé knižní balíčky, jejichž obsah bude mít minimálně dvojnásobnou hodnotu.
Nakladatelství Crew nabídlo například takzvaný Superhrdinský box, ve kterém k dárci dorazí komiksy se třemi nejslavnější superhrdiny. Argo zase vytvořilo balíček s českými knihami, jehož součástí bude román Hastrman podepsaný autorem Milošem Urbanem. Celkem se vybralo přes 960 tisíc korun, původní plán počítal pouze se sto tisíci.
Zájem o kuchařky
RECENZE: Krvavý Bronx vypráví o Brnu přesvědčivě, Praha se krčí v pozadí |
Zvýšený zájem je nyní o knihy, které se vztahují k nastalé situaci. Lépe se prodává literatura o zdraví, budoucnosti i životní filozofii. Tomáš Brandejs z nakladatelství 65. pole, které je členem Cechu malých nakladatelů, mluví o úspěchu titulů ekonoma Tomáše Sedláčka. Vysvětluje si jej nyní aktuální problematikou stěhování lidstva do digitálního světa, o kterém autor píše. V knize Rozhovory na hraně zítřka podle Brandejse dokonce současnou situaci „téměř prorocky předpověděl“.
Vyhodnotit beletristický hit doby koronavirové lze v tuto chvíli těžko, žebříček prodejů sestavovaný Svazem českých knihkupců a nakladatelů není k dispozici. V potaz lze brát především žebříčky jednotlivých internetových knihkupectví nebo samotných nakladatelství.
Radek Štěpánek za Host vidí jako úspěšné tituly Slepé skvrny od Daniela Prokopa i povídkový Krvavý Bronx. Podle Lucie Zelinkové, která se stará o sociální sítě knihkupecké sítě Neoluxor, zase čtenáři často diskutují o Konci hry britského spisovatele Daniela Colea nebo Možnostech milostného románu Jana Němce.
Trendy v prodejích knih ovlivnila karanténa také v jiných žánrech. Lidé doma začali více vařit i péct, často si tak objednávají kuchařky a další tituly týkající se gastronomie. Velmi oblíbená je publikace Moderní česká cukrařina od Josefa Maršálka, porotce z televizního pekařského klání Peče celá země.
Zákazníci internetového knihkupectví Martinus.cz teď zase mají podle Zuzany Kadecké největší zájem o připravovaný román bestsellerové autorky Radky Třeštíkové Foukneš do pěny. Vyjít má v květnu.
Zamířit do knihkupectví, knihoven a na literární akce bude čtenářům umožněno v souladu s harmonogramem uvolňování vládních opatření. Největší událost jarní sezony, veletrh Svět knihy. se však už s jistotou konat nebude, organizátoři jej přesunuli na příští rok. Odkladu se dočkalo i udílení cen Magnesia Litera. Proběhnout by mělo v září.