Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kniha představuje Brázdovy obrazy a grafiku

  12:49aktualizováno  12:49
Akademický malíř Jiří Brázda patří ke generaci výtvarných umělců, která v poslední čtvrtině 20. století důrazně vstoupila do českého výtvarného umění a vnesla do něj svěží projevy a názory. V Brázdově případě je kromě tématického zařazení mezi figuralisty třeba upozornit na osobitý styl vedený v poloze poetické náladovosti a v širokém rozsahu komunikativní sdělnosti. Některé z jeho prací představuje kniha Jiří Brázda, obrazy a grafika.

Práce Jiřího Brázdy - grafické i malířské, jsou pojednány s vysokou dávkou profesionální zručnosti, vytříbeným vztahem k barvě, bohatým rejstříkem tvůrčí představivosti. Těmito osobitými znaky se umělec zařadil do jednoho z okruhů současné výtvarné produkce, kde je prvořadým zákonem emotivní pohoda, nikoliv šokující experiment.

V přijatelné míře jsou patrné ohlasy na různé vývojové etapy v moderním světovém umění, přičemž dávné odkazy jsou přetransformovány do individuálního projevu s mimořádnou mírou tvůrčí originality. Je tedy přirozené, že o artefakty tohoto českého umělce projevují zájem sběratelé nejen z českého prostředí, ale velmi často i ze zahraničí. O kvalitě Brázdových výtvorů svědčí početná řada významných ocenění, která mu byla udělena v prestižních výstavních síních mnoha zemí světa.

Kromě profesionální preciznosti výtvarného provedení je možno přičítat oblibu Brázdových prací samotnému tématu. Je to žena - její podoba, její svět, její nálady, její hry, situace, problémy, lásky i prohry, prostě život v celé šíři svých nejtajemnějších zákoutí a nuancí. I v té nejrafinovanější výtvarně pojednané scéně se divák ztotožňuje s dějem a nechává se unášet vlastními představami.

Jiří Brázda - ocenění

1982 Frederikshavn/Dánsko, Interexlibris
1985 Lodž/Polsko, Malé formy grafiky
1986 Frederikshavn/Dánsko, Norimberk/Německo, Dürer v Exlibris - 1. cena
1987 Toronto/Kanada, 2. ročník mezinárodní výstavy miniaturního umění - čestné uznání
1988 Toronto/Kanada, 3. ročník mezinárodní výstavy miniaturního umění - čestné uznání
Sopoty/Polsko, 2. mezinárodní trienále grafiky "Mezzotinta 88" - čestné uznání
1989 Chrudim, Trienále českého Exlibris - čestné uznání
1991 Sint-Niklaas/Belgie, Mezinárodní bienále Exlibris - cena města Sint-Niklaas
Boechout/Belgie - "Boechout 91"- čestné uznání za malbu
1996 Malbork/Polsko, 16. Bienále moderního Exlibris - čestné uznání a 2. místo za nejlepší kolekci Exlibris
Sympatická přitažlivost Brázdových prací je mimo jiné založena na základní podstatě jednotlivých příběhů, které nám autor předkládá jako výchozí motto a dává nám naprostou volnost k jejich pochopení, analýze a řešení. I přesto, že mnohé výjevy jsou naplněny místy až sarkastickým humorem, ironií a záměrnou nadsázkou, je v nich stále přítomný laskavý prvek přirozenosti.
   
Autorské výstavy, které Jiří Brázda realizoval v posledních letech v mnoha výstavních síních jsou zajímavou a přitažlivou přehlídkou jeho aktivit. Instalované soubory jsou složeny z několika okruhů zaměření. Poměrná část exponátů představuje grafickou tvorbu, která je původním a dominantním projevem. Studiem grafických technik získal potřebné odborné znalosti a rozvinul své přirozené schopnosti do temperamentního a rukopisně jistého výrazu.

Brázda je vynikajícím kreslířem, což je prvořadým předpokladem pro čistý a nechaotický přenos umělecké invence na desku budoucího grafického listu. Nepřehlédnutelný je vyvážený rytmus tenkých a tučných linií ve vztahu k okolnímu prostoru, v němž světlo a stín hraje podstatnou roli modelačního prvku. V konečné fázi jednotlivých otisků je také důležitá představa autora o případném barevném zatónování v jedné či více vrstvách, což může při neuváženém postupu znehodnotit celé předchozí úsilí. V případě Jiřího Brázdy jsou finální výsledky otisků vždy perfektní a dokladují profesionální zodpovědnost potvrzenou signaturou tvůrce.

V základním náhledu na jeho malířské snažení je zřejmá souvislost s kreslířskými a grafickými zkušenostmi. Typickým znakem všech Brázdových prací je pohybová i tvarová dynamičnost a vzruch, který do jednotlivých výjevů vnáší jiskřivou životnost. V tvarovém repertoáru lze nalézt krásné oduševnělé tváře, ideální proporce ženského těla, proti těmto klidovým a esteticky příjemným pohledům je postavena záměrná deformace protáhlých končetin, nebezpečně čnící hroty, škleby či masky. Každý sebemenší detail je promyšlenou součástí nezbytnou k vystupňování děje.

V pracích Jiřího Brázdy najdeme ohlasy na secesní dekorativnost, futuristickou rozvášněnost pohybu, novoklasicistní eleganci, surrealistickou snovou atmosféru i abstraktní barevnou a tvarovou zkratkovitost. V těchto vzájemných propojeních se dílo jeví jako přesvědčivě pochopený odkaz, jehož základní znaky jsou použitelné a moderní bez ohledu na čas, pokud je dominantní motivací autorská invence a kreativita. 

Fenomén ženy jako symbolu života poskytuje nekonečnou řadu možných interpretací ve vztahu k obsahu konkrétního děje, situace, nadsázky, alegorie i širších historických souvislostí. Je to téma bohaté a mnohotvárné, jehož význam nelze z lidského života vyjmout. Občas se v komponovaných výjevech objevuje i mužská postava, ovšem tato přítomnost je pojednána spíše v poloze groteskní hravosti a smířlivé podřízenosti k ústřednímu motivu.

Výtvarné příběhy akademického malíře Jiřího Brázdy poskytují nejen estetické zážitky, ale jsou také dokladem známého tvrzení - cherchez la femme.

Jiří Brázda, Pěkný výhled, 1999, 15x17.

Jiří Brázda, Opuštěná, 2000, 22x30.

Jiří Brázda, Obrazy, grafika. Obal knihy.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Z výstavy Zuzany Mináčové Jak to bylo za komunismu
OBRAZEM: Za mír a socialismus. Snímky připomínají, jak to bylo za komunismu

Očima fotografky Zuzany Mináčové diváci nejčastěji spatřují světové filmové hvězdy, mj. Roberta de Nira, Michaela Douglase nebo Sharon Stone. Téma výstavy Jak...  celý článek

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.