Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kniha o rasismu vyvolává rozpaky

  1:00aktualizováno  1:00
Těžko pochybovat o tom, že rasismus je morem jakékoliv soudobé společnosti. Hledat odpovědi na otázku, proč vzniká a jak se projevuje, je důležité. Musí se však k tématu přistupovat jinak, než to ve své světově proslulé knize Tati, co je to rasismus? učinil marocký spisovatel Tahar Ben Jelloun.

V útlém dílku dospěl k závěrům více než diskutabilním.

Třeba na konci knížky vyslovil Jelloun, jenž text koncipoval jako odpovědi na otázky jeho desetileté dcery Mérieme, podivuhodnou konstrukci: "Jsme opravdu lepší než druzí? Je pravda, že patřím k lepší skupině než ostatní?... Jinak řečeno jsme inteligentnější, protože máme bílou kůži?"

Nejde o izolované sdělení v knize. V podtextu mnoha odpovědí marockého spisovatele zní: Největší rasisté na světě jsou běloši. Ano, mnoho "bílých" propadlo rasismu (minimálně podvědomému).

Jenže totéž platí i pro ostatní lidi, sám Jelloun na jiných místech říká, že i mezi "černými", "žlutými" či "snědými" bývají rasisté. Do myšlenek se mu přesto neodbytně vkrádá jeden z leitmotivů knihy: i za to mohou "bílí". Kdybych chtěl přehánět, tak z tohoto pohledu je sám autor zasažen rasismem.

Dalším problémem jsou "sofistikované" otázky dcery, které ve většině případů nahrávají autorovi na smeč. Nelze ho rovnou podezírat, že se svým desetiletým dítětem o problémech rasismu nehovořil a nerozebíral jej.

Těžko však uvěřit, že rozhovor mohl probíhat podobným způsobem. Násilná stylizace z otázek příliš trčí. A přestože je Tati, co je to rasismus? dílkem pro pár desítek minut čtení, i tak se na některých místech opakují nejen otázky, ale i myšlenky autora. Až vzniká pocit, že se Jelloun točí v jakémsi utkvělém kruhu.

"Ukamenování" autora však přes výhrady není na místě. Jelloun alespoň poukázal na problém rasismu. Podlehl však vlastnímu vidění světa a nedokázal se dostat z některých ideových a myšlenkových stereotypů své komunity.

Že to není lehké, dokazuje například poslední film Jana Hřebejka Horem pádem. Ten se kromě jiného také pokusil poukázat na rasové předsudky, jež v Česku přetrvávají.

I on však pluje po povrchu, bez jakéhokoli naznačení příčin problému. Je zajímavé, že ten povrch je přitom zcela jiný než ten Jellounův. Tak či onak, na otázku, proč existuje rasismus, jsme kvalifikovanou odpověď nedostali ani v jednom případě.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Diváci berlínské olympiády roku 1936 svorně zdraví v nacistickém pozdravu.
RECENZE: Jak se Hitlerova olympiáda stala lekcí manipulace a lži

Berlínská olympiáda je dodnes velmi atraktivní téma: fantastické výkony Jesseho Owense, Hitlerovy hákové kříže a především zfanatizované davy pochodující...  celý článek

Motiv z obalu českého vydání knihy Otrok
RECENZE: Otrok se podobá dílu Paula Coelha. Chybí mu humor

Jak moc jsme otroky vlastních negativních myšlenek, obav, problémů, křivd a provinění? Útlý bestseller Otrok spisovatele Ananda Dilvara nachází prostřednictvím...  celý článek

Americký spisovatel Dan Brown představil na knižním veletrhu ve Frankfurtu svou...
Šifru mistra Trumpa nezvládnu napsat ani já, vtipkoval Dan Brown

Frankfurt (Od naší zpravodajky) Spisovatel Dan Brown je hvězdným hostem knižního veletrhu ve Frankfurtu, kde uvedl svou novinku Origin. Jeho příjezdu předcházely manévry podobné příjezdu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.