Naše vědění prochází v současnosti hlubokou proměnou a všeobecně je v západní kultuře již delší dobu pociťována krize vzdělávacího systému, případně úpadek klasického vzdělání. Práce Dietricha Schwanitze se pokouší reagovat na tuto situaci a nově stanovit, co je základem naší vzdělanosti.
Dietrich Schwanitz (1940–2004)Německý spisovatel, historik kultury a dlouholetý profesor anglistiky na univerzitě v Hamburku je mj. autorem knih Systemtheorie und Literatur (Teorie systémů a literatura, 1990), Englische Kulturgeschichte (Kulturní dějiny Anglie, 1996) a románů Der Campus (Kampus, 1996) a Der Zirkel (Kruh, 1998). V roce 2009 vyšla v českém překladu jeho kniha Muži. Výzkum živočišného druhu. |
V první části nazvané Vědění autor skicuje obrysy klasické vzdělanosti. Dějiny Evropy představuje jako velký příběh od antiky přes utváření evropských států ve středověku až po modernizaci, revoluce a velké katastrofy 20. století. Provází čtenáře rovněž literaturou, uměním, hudbou, filozofií, ideologiemi, teoriemi a vědeckými obrazy světa.
Ve druhé části nazvané Znalost se zabývá komunikací, "infrastrukturou vzdělanosti", například řečí, světem knih a novin. Ditrich Schwanitz zde pojednává o pravidlech, podle kterých se komunikuje mezi vzdělanci, a zejména o způsobech, jak vědění používat.
Kniha tedy není prvořadě koncipována jako vzdělanostní suma, ale je nesena úsilím vzdělanost definovat, vymezit, a zároveň v konkurenci s technicistními a technickými informacemi obhájit její potřebu v nové době.
Schwanitzova specifická encyklopedická práce vyšla od doby svého vzniku v roce 1999 už ve třiceti vydáních a byla přeložena do řady cizích jazyků.