Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kladenské divadlo ukončilo sezónu komedií

  9:51aktualizováno  9:51
Středočeské divadlo Kladno uvedlo jako poslední premiéru sezóny komedii Ťululum, která v roce 1991 dostala v novém překladu Evy Bezděkové název Ten, kdo utře nos. Vypráví o počestné manželce Lucienne, která odmítá milostné návrhy svého ctitele do okamžiku, než se dozví o manželově nevěře. Vzplane vášní po pomstě, a aby to byla pomsta sladká, je rozhodnuta oplatit manželovu nevěru stejnou mincí. Kladenské představení režíruje Lída Engelová.

Do osidel plánované Lucienniny pomsty jsou postupně vtahovány další manželské páry, spojené mezi sebou tu přátelstvím, tu nevěrou, tu dílem náhody. Spletitá hra milostných podvodů, nedorozumění, dostaveníček a rozchodů vrcholí, aby nakonec hlavní manželský pár došel ke sladkému smíření.

Schopnost navazovat intriky a stupňovat výstředně komické scény s matematickou přesností, která působí dojmem lehké improvizace, zajistila Feydeauovým komediím nesmrtelnost. Vždyť vzájemné vztahy mezi osobami ženského a mužského pohlaví je téma vděčné a věčné, stejně jako je věčná touha diváků po smíchu v hledišti.

Rodilý Pařížan Georges Feydeau (1862-1921) se divadlu věnoval čtyřiadvacet let. Zanechal po sobě na padesát komedií a jednoaktových frašek, z nichž mnohé se

TEN, KDO UTŘE NOS
Středočeské divadlo Kladno

režie Lída Engelová
dramaturgie Mojslava Sehnalová
scéna Ivo Žídek
kostýmy Irena Greifová
hudební
spolupráce
Zdeněk Šikola
hrají Lukáš Jurek
Zdeněk Dolanský
Ondřej Kavan
Miroslav Večerka
Vladimír Volek
Zdeněk Kopal
Jan Ludvík
Jan Krafka
Zuzana Mixová
Monika A. Fingerová
Jana Jiskrová
Lilian Malkina j. h.
Jana Gýrová
Pavlína Cejnarová
Lenka Zbranková
premiérá 15. června 2001
objevují na jevištích celého světa dodnes. Ještě za svého života byl svědkem svého autorského úspěchu mimo Francii. Pražské Národní divadlo s autorem seznámilo své diváky již v roce 1889 a komedii Dáma od Maxima měla na repertoáru většina českých kočujících společností. Po roce 1945 hry Feydeaua z českého jeviště zmizely. Bulvární komedie se nehodily k budovatelskému nadšení. Ale v roce 1963 zažil Feydeau jako autor slavný návrat v tehdejším pražském divadle S. K.
Neumanna a od té doby jeho hry repertoár českých divadel neopustily.

Vzájemné vztahy mezi osobami mužského a ženského pohlaví v rozmanitých mileneckých, manželských či mimomanželských podobách nabízely dramatikům vděčné a věčné komediální téma již v dobách Starého Řecka. Přišlo sice období, kdy tělesnost a smyslnost byly na divadle zapovězeny, ale jakmile divadlo opustilo prostory chrámů a kostelů a věnovalo svou pozornost více životu než církevnímu učení, lidská přirozenost opět přišla na scénu. A byla to právě "lehkonohá" Paříž, která přes vrásky pohoršení na čele mravokárců, okusila v divadle chuť zapovídaného ovoce. Od 30. let 19. století projevovali francouzští dramatikové na početných vaudevillových scénách a v divadlech na bulvárech svůj důmysl ve vymýšlení zápletek na toto téma a ve snaze pobavit diváky se nevyhýbali ani lechtivým situacím.

Zuzana Mixová, Lukáš Jurek a Monika A. Fingerová v kostýmech z představení Středočeského divadla Kladno Ten, kdo utře nos.

Zuzana Mixová v kostýmu z představení Středočeského divadla Kladno Ten, kdo utře nos.

Monika A. Fingerová v kostýmu z představení Středočeského divadla Kladno Ten, kdo utře nos.

Lukáš Jurek v kostýmu z představení Středočeského divadla Kladno Ten, kdo utře nos.

Autoři:



Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Stašové ABC sluší. S komercí soupeřit nechci, říká šéf Městských divadel

Daniel Přibyl v minulosti vedl Novou Scénu Národního divadla a Městské divadlo...

Nekonfliktní repertoár přenecháme soukromým scénám, slibuje ředitel Městských divadel pražských Daniel Přibyl. Pod jeho...

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

Najdete na iDNES.cz