Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kinterovi hudrující „humanoidi“ baví i provokují

  11:57aktualizováno  11:57
Krištof Kintera (1973) je trojnásobným finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého a zakládajícím členem umělecké skupiny Jednotka (od roku 1993). Do historických prostor Domu U Jonáše na Pernštýnském náměstí v Pardubicích vstupuje se svými roboty a elektrospotřebiči trochu kacířsky - jako umělec i kutil, který obvyklé věci posouvá do absurdní roviny, neživým věcem vdechuje život a s jemným humorem provokuje.

Krištof Kintěra - instalace Revolution (2005) | foto: archiv Krištofa Kintěry

Exponáty se pohybují, mluví, dokonce se zlobí, působí familiárně a hlavně jsou životaschopné. Výstavu - trvá do 2. listopadu - v členěném labyrintu U Jonáše provázejí Kinterovy děti: roboti Mluviči.

Jedni ustrojeni do civilního oblečení společensky blábolí, revolucionář mlátí hlavou o zeď, opodál igelitová taška s vytahanýma ušima přeplněná nákupem podrážděně opakovaně žádá vysvětlení: "Vo co tady vlastně jde? Vo co tady jde?"

O co tedy umělci jde? "Reaguju svou výstavou Believe it or not na to, co mě obklopuje. Nežiju v lese, ale ve městě. Vede mě to k tomu komentovat kulturu, ve které žijeme. Přijde mi ale jalový to jen kritizovat, protože sám jsem toho součástí a v žádném případě se z konzumního způsobu života nevyvlíkám. Taky jsem konzument. Nenabízím žádné jiné řešení, pracuji s povrchem věci. Baví mě dekonstruovat důvěrně známé objekty, vzít realitu, nějakým způsobem ji ohnout, zatočit, dát jí novou (ne)logiku. Nesnažím se dávat objektům nějaký ,message‘."

Kinterova tvorba je svěžím gestem vycházejícím z každodennosti; narušuje konvence, tedy to, co považujeme za samozřejmé, zaběhlé a očekávané. "Krištof Kintera je tělem i duší duchampovsky výstižný Aktivista, skepticky konstatující nedostatečnost jakéhokoli systému a avizující potřebu i drobné a zdánlivě neškodné změny," píše v třísetstránkovém katalogu, který má podobu reklamních letáků z hypermarketu, ředitelka pardubické galerie a autorka výstavy Simona Vladíková.

Ze dveří galerie to vypadá, že na výstavu někdo přijel na kole, opřel je na rohu dvou zdí a šel zjišťovat, odkud vycházejí všechny ty podivné zvuky a robotické hlasy. Ale to kolo je nějaké pokroucené. Je to totiž exponát - kolo umělec zkroutil do nepojízdné formy. Po místnosti se projíždí obrácený zelený kýbl a naštvaně hučí své nesrozumitelné problémy. Kýbl se jmenuje Větší problémy než jsou ty vaše a v galerii je umístněn nedaleko hudrující nákupní tašky nazvané Už toho mám všeho dost. Samostatnou kapitolou jsou Kinterovy nefunkční spotřebiče, jejichž organický design z nich dělá živé objekty, které jako by toužily zařadit se do regálu mezi opravdové fény a žehličky.

Prototypem umělcova uvažování o objektu je prvopočáteční TO. Oválnému předmětu vtiskl Kintera jistý humanismus a udělal z něj domácího mazlíčka. "TO je něco mezi domácím mazlíčkem, designem, uměním a přítelem," říká vážně Kintera. TO nafotil při pochůzkách v metru, na návštěvě u doktora, v restauraci nebo u snídaně. Fotografie i objekt nyní vystavuje v galerii. "Žiju s ním pořád, rozhodně TO nikomu neprodám, naplňuje mne příjemným pocitem, že máme vztah," dodává umělec.

Na výstavě nechybějí ani skici, které jsou předobrazem objektů a divákovi dovolují proniknout do "vnitřností" robotů a zjistit, jak fungují. Poodhalení systému fungování však není pro pochopení robotů nijak zvlášť důležité. "Nechci, aby lidi obdivovali technickou stránku mých objektů, ta je ve srovnání s vědou zabývající se robotikou vlastně dost primitivní," říká umělec.

A jak vnímají "humanoidy" v Pardubicích? "V den vernisáže se v knize návštěv objevily většinou kladné ohlasy. Magistrát ale současnému umění nakloněný není," říká kurátorka Vladíková. Na Pernštýnském náměstí vedle barokního morového sloupu měl být na měsíc vztyčen Kinterův cementový sloup, ale galerie nedostala povolení k záboru. "Pokusíme se několikametrový sloup sestavěný z pytlů cementu umístit jinde," dodala Vladíková.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Od Havla po Ledeckou. Fotograf Herbert Slavík představí své Tváře Česka

1990. Dřív Václava Havla všude hlídali estébáci, cestovat nesměl, natož na...

K událostem připomínajícím sté výročí vzniku Československa se v červenci přidá také výstava fotografií Herberta...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

Najdete na iDNES.cz