Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Metropolitní vytáhla trumf. Tenora jako z filmového thrilleru

  16:55aktualizováno  16:55
Inscenace Verdiho La traviaty, kterou v sobotu Metropolitní opera odvysílala do kin, není sice ani nová, ani „tradiční“, ale přesto neobyčejná. Navíc přinesla překvapení a bohužel i ukázku trpkého loučení s kariérou.

Michael Fabiano a Sonja Jončeva v inscenaci La traviaty v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Koncepce německého režiséra Willyho Deckera, která byla poprvé představena roku 2005 v Salcburku, je už dnes legendou. Decker ji původně ušil na míru začínající dvojici Anna Nětrebko-Rolando Villazón, jejichž bouřlivý temperament dokonale využil. Příběh proslulé pařížské kurtizány, do níž se „nepřípustně“ zamiluje syn z dobré rodiny, sice vyňal z 19. století, nicméně jeho práce dodnes zůstává jednou z čítankových ukázek toho, že klasickou látku lze zpracovat i bez zachování historických kulis.

Giuseppe Verdi: La traviata

Dirigent: Nicola Luisotti

Režie: Willy Decker

přímý přenos z Metropolitní opery, CineStar Anděl, 11. března 2017

Hodnocení­: 75 %

Inscenace se odpoutává téměř od všeho konkrétního a soustřeďuje se zcela na vztah mezi třemi hlavními hrdiny, Violettou, Alfredem a jeho otcem. K tomu stačí pár pohovek, barevné květinové přehozy, velký ciferník, jenž nemocné Violettě odpočítává čas, a postava Violettina lékaře, stylizovaná do jakéhosi zvěstovatele smrti. Sbor je oděn do unifikovaných černých obleků a vystupuje jako komentující i provokující masa, černé svědomí společnosti. Je to čisté a jednoduché, nikoli však triviální, na to si Decker dal příliš velkou práci s vypracováním každého pohybu sólistů i sboristů.

Metropolitní opera inscenaci převzala roku 2010 a o dva roky později ji poprvé odvysílala do kin. Natalie Dessay a Matthew Polenzani ovšem nedosáhli kvalit a sehranosti Nětrebko a Villazóna. Teď však nastoupila nová, mnohem pozoruhodnější dvojice. Bulharská sopranistka Sonja Jončeva a americký tenorista Michael Fabiano poutají pozornost od první chvíle spontánností, emocionalitou a samozřejmě i zpěvem.

Čas nezastaví ani Hampson

O partu Violetty se někdy říká, že pro každé dějství pěvkyně potřebuje jiný hlas, tedy celkem tři: koloraturní, lyrický a dramatický. Jončeva se svým bohatým sopránem k tomuto ideálu nemá daleko, i když cituplná lyrika je jí v tuto chvíli asi nejbližší. Fabiano je zase jedním z největších překvapení tenorové scény posledních let. Doslova z něj sálá charisma filmové hvězdy. Jeho Alfred není žádný zdvořilý mládeneček, nýbrž muž s pronikavýma očima, posedlý vášní, která je spalující – a od počátku nebezpečná.

Fotogalerie

Když se rozzuří v domnění, že je mu Violetta nevěrná a začne jí cpát bankovky pod šaty, je to scéna jak z thrilleru. Fabianovo herectví je činoherní v civilně úsporné výstižností a jeho tenor se zdál být aspoň v přenosu silný a temný, přitom nikoli strnulý, neboť Fabiano s ním zacházel stejně pružně jako se svým tělem na jevišti. Skoro jakoby v sobě spojoval to nejlepší z Rolanda Villazóna a Jonase Kaufmanna...

Jončeva a Fabiano jsou ovšem stále velmi mladí, teprve třicátníci. Určitě před sebou mají velkou kariéru, pokud je ovšem nespálí nemilosrdný operní byznys. To kariéra dvaašedesátiletého barytonisty Thomase Hampsona je – na rovinu řečeno – u konce. Byla úctyhodná, jedinečná, dlouhá, ale čas se nedá zastavit. Jeho kreace Alfredova otce Germonta už nedosáhla špičkové úrovně. Hampson nikdy nebyl typem „italského“ pěvce s vyšlechtěnou kantilénou, nahrazoval ji výjimečně inteligentní prací se zpívanými slovy, což předvedl ještě při první premiéře Deckerovy La traviaty v Salcburku. Nicméně nyní už mu hlas odchází, zvuk se očividně ztrácí a přinejmenším tuto roli by už neměl zpívat. Hampson nástrahy operního byznysu přežil, teď mu ale hrozí nekonečné, smutné a trpké loučení.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Další z rubriky

Pro Simmonse máme nejluxusnější hotel, říká pořadatel Masters

Legendární hardrocková kapela Kiss vystoupila 14.6. 2013 v pražské O2 aréně.

Festival Masters of Rock se uskuteční od 12. do 15. července v areálu vizovické likérky Rudolf Jelínek. Hlavní hvězdou...

Člověk nemůže žít věčně. První píseň na desce proto věnovala Lemmymu

Zpěvačka Doro Pesch

Německá zpěvačka Doro Pesch má za pětatřicet let na scéně za sebou duety s největšími hvězdami i několik velkých hitů....

Velké jméno N.E.R.D na Colours? Štěstí ve smůle, tvrdí Zlata Holušová

Zlata Holušová

Už ve středu odstartuje v areálu Dolních Vítkovic letošní ročník festivalu Colours of Ostrava. A hned na úvod se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz