Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Metropolitní vytáhla trumf. Tenora jako z filmového thrilleru

  16:55aktualizováno  16:55
Inscenace Verdiho La traviaty, kterou v sobotu Metropolitní opera odvysílala do kin, není sice ani nová, ani „tradiční“, ale přesto neobyčejná. Navíc přinesla překvapení a bohužel i ukázku trpkého loučení s kariérou.

Michael Fabiano a Sonja Jončeva v inscenaci La traviaty v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Koncepce německého režiséra Willyho Deckera, která byla poprvé představena roku 2005 v Salcburku, je už dnes legendou. Decker ji původně ušil na míru začínající dvojici Anna Nětrebko-Rolando Villazón, jejichž bouřlivý temperament dokonale využil. Příběh proslulé pařížské kurtizány, do níž se „nepřípustně“ zamiluje syn z dobré rodiny, sice vyňal z 19. století, nicméně jeho práce dodnes zůstává jednou z čítankových ukázek toho, že klasickou látku lze zpracovat i bez zachování historických kulis.

Giuseppe Verdi: La traviata

Dirigent: Nicola Luisotti

Režie: Willy Decker

přímý přenos z Metropolitní opery, CineStar Anděl, 11. března 2017

Hodnocení­: 75 %

Inscenace se odpoutává téměř od všeho konkrétního a soustřeďuje se zcela na vztah mezi třemi hlavními hrdiny, Violettou, Alfredem a jeho otcem. K tomu stačí pár pohovek, barevné květinové přehozy, velký ciferník, jenž nemocné Violettě odpočítává čas, a postava Violettina lékaře, stylizovaná do jakéhosi zvěstovatele smrti. Sbor je oděn do unifikovaných černých obleků a vystupuje jako komentující i provokující masa, černé svědomí společnosti. Je to čisté a jednoduché, nikoli však triviální, na to si Decker dal příliš velkou práci s vypracováním každého pohybu sólistů i sboristů.

Metropolitní opera inscenaci převzala roku 2010 a o dva roky později ji poprvé odvysílala do kin. Natalie Dessay a Matthew Polenzani ovšem nedosáhli kvalit a sehranosti Nětrebko a Villazóna. Teď však nastoupila nová, mnohem pozoruhodnější dvojice. Bulharská sopranistka Sonja Jončeva a americký tenorista Michael Fabiano poutají pozornost od první chvíle spontánností, emocionalitou a samozřejmě i zpěvem.

Čas nezastaví ani Hampson

O partu Violetty se někdy říká, že pro každé dějství pěvkyně potřebuje jiný hlas, tedy celkem tři: koloraturní, lyrický a dramatický. Jončeva se svým bohatým sopránem k tomuto ideálu nemá daleko, i když cituplná lyrika je jí v tuto chvíli asi nejbližší. Fabiano je zase jedním z největších překvapení tenorové scény posledních let. Doslova z něj sálá charisma filmové hvězdy. Jeho Alfred není žádný zdvořilý mládeneček, nýbrž muž s pronikavýma očima, posedlý vášní, která je spalující – a od počátku nebezpečná.

Fotogalerie

Když se rozzuří v domnění, že je mu Violetta nevěrná a začne jí cpát bankovky pod šaty, je to scéna jak z thrilleru. Fabianovo herectví je činoherní v civilně úsporné výstižností a jeho tenor se zdál být aspoň v přenosu silný a temný, přitom nikoli strnulý, neboť Fabiano s ním zacházel stejně pružně jako se svým tělem na jevišti. Skoro jakoby v sobě spojoval to nejlepší z Rolanda Villazóna a Jonase Kaufmanna...

Jončeva a Fabiano jsou ovšem stále velmi mladí, teprve třicátníci. Určitě před sebou mají velkou kariéru, pokud je ovšem nespálí nemilosrdný operní byznys. To kariéra dvaašedesátiletého barytonisty Thomase Hampsona je – na rovinu řečeno – u konce. Byla úctyhodná, jedinečná, dlouhá, ale čas se nedá zastavit. Jeho kreace Alfredova otce Germonta už nedosáhla špičkové úrovně. Hampson nikdy nebyl typem „italského“ pěvce s vyšlechtěnou kantilénou, nahrazoval ji výjimečně inteligentní prací se zpívanými slovy, což předvedl ještě při první premiéře Deckerovy La traviaty v Salcburku. Nicméně nyní už mu hlas odchází, zvuk se očividně ztrácí a přinejmenším tuto roli by už neměl zpívat. Hampson nástrahy operního byznysu přežil, teď mu ale hrozí nekonečné, smutné a trpké loučení.




Nejčtenější

Nečekaně zemřela Dolores O'Riordanová, nezaměnitelný hlas Cranberries

Zpěvačka Dolores O'Riordanová na pražském koncertu kapely The Cranberries

Hlavní tvář irské skupiny Cranberries Dolores O'Riordanová náhle zemřela ve věku 46 let. Zpěvačku našli v hotelovém...

PRVNÍ DOJMY: Pat a Mat, Vetchý a Donutil. A konec rudých iluzí

Hrdinové filmu Můj strýček Archimedes

Ač točí v obou zemích, tvrdí, že do rodného Řecka jezdí žít, kdežto do své druhé vlasti, do Česka, spíš pracovat. I...



Tragicky zesnulému herci Jakubu Zedníčkovi aplaudoval ve stoje plný sál

S hercem Jakubem Zedníčkem, který tragicky zemřel při dopravní nehodě, se do...

Rodina, přátelé a kolegové se ve čtvrtek přišli do Městského divadla Brno rozloučit s mladým hercem Jakubem Zedníčkem,...

Zemřel hudební publicista Vojtěch Lindaur. Do Prahy tajně přivezl Nico

Hudební publicista Vojtěch Lindaur na snímku z roku 2011

Ve věku šedesáti let po dlouhé nemoci zemřel hudební publicista Vojtěch Lindaur. V říjnu 1985 do Československa tajně...

RECENZE: Rapl, Pustina a teď Vzteklina. Tohle opět není idylická série

Johana Matoušková a Kryštof Hádek v seriálu Vzteklina

Takřka hororovým masakrem při noční pitce v lovecké chatě začne na ČT 1 šestidílná Vzteklina. Krimi ze Šumavy má...

Další z rubriky

Colours of Ostrava přivítají bílou královnu černého soulu Joss Stone

Joss Stone

Do programu festivalu Colours of Ostrava, který se uskuteční od 18. do 21. července v areálu Dolních Vítkovic, přibyly...

GLOSA: Do kin míří poslední koncertní film legendy. Prostě Motörhead

Lemmy v posledním koncertním filmu Motörhead Clean Your Clock

Opět jen jeden večer se bude v tuzemských kinech promítat film Clean Your Clock. Zaznamenal koncert z posledního turné...

RECENZE: Satriani sází na energii s pomocí Redhotů a Deep Purple

Kytarista Joe Satriani koncertoval v pražské T-Mobile Areně

Žánr instrumentálek už se v dnešní rockové muzice moc nenosí, naštěstí tu však stále je Joe Satriani, který jej udržuje...

Najdete na iDNES.cz