"Vystavovali často i mimo galerie. Dosud se nikdo nepokusil představit tuto generaci jako celek a vyzdvihnout její nejzajímavější osobnosti," řekla kurátorka Pavlína Morganová.
Název výstavy je ovšem poněkud zavádějící. Mnozí z vystavujících jsou už známí v zahraničí. Tři z nich získali prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého.
Ve výstavě, která potrvá do konce ledna, narazí návštěvník na práce Zbyňka Baladrána, skupiny Kamera skura, Krištofa Kintery, Lenky Klodové, Pavla Kopřivy, Aleny Kotzmannové, Jána Mančušky, Jana Nálevky, Michala Pěchoučka, Pavla Ryšky a Tomáše Vaňka.
První díla jmenovaných vznikala v době, kdy porevoluční euforii vystřídalo zklamání a nastoupila známá "blbá" nálada.
"Monumentalitu a efektnost předchozí generace nahradily levné materiály a rukodělné kutilství," poznamenala Morganová k výstavě, kterou doprovází katalog přehlížející umělecké dění mezi mladými v posledních letech.
V dílech, která jsou určena spíše k přemýšlení než k prohlížení, se podle kurátorky odrazilo vystřízlivění z radostí kapitalismu, s nímž se objevily i lokální a sociální problémy.
Umělci dokázali použít plastové obaly, čistítka do uší, brčka, staré časopisy či třeba pornografické magazíny. Retrospektivní pohled na raná díla nyní již úspěšných autorů podle Morganové slouží také jako dobový dokument.
Mladí umělci, kteří vstupovali na scénu v druhé polovině devadesátých let, používali ve své tvorbě i pornografické časopisy. |