Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když ideologie inscenaci ubližuje

  9:40aktualizováno  9:40
Jihlava - K uvedení historické hry Josefa Kajetána Tyla se odhodlala jihlavská profesionální scéna. Inscenátoři ovšem pohrdli původním textem, na jeviště se tak dostalo zpracování z pera dramaturgyně Horáckého divadla Marie Procházkové. Ta Tylovu hru zpracovala podle vlastních slov s přihlédnutím k moderním teoriím a novým historickým poznatkům.

Z hlediska historického nabízí Procházková ve svém zpracování k diskusi, zda vrahem knížete Václava byl opravdu jeho bratr Boleslav? Autorka odpovídá na tuto otázku záporně a vražedný nástroj i myšlenku svěřuje Václavovu rivalovi Radslavu Zličskému. Takto pojata knížecí smrt pak spadá do diskursu historického, nikoli divadelního.

Společenskou poznámku učinila Procházková a celý inscenační tým důrazem na boj křesťanství a pohanství, zahalený do slov o české státnosti. Z textu i inscenace se tak lehce stává ideologická hůl, která dává najevo, kdeže je pravda a správný postoj.

Symbolicky inscenace přišla v době, kdy řada názorů vidí současný konflikt v Afghánistánu jako boj křesťanství s islámem. Skutečně ale jde o boj proti terorismu a zločinným praktikám. I z tohoto důvodu je jihlavská inscenace trochu mimo čas a slova o aktuálnosti vyznívají poněkud do prázdna. Aktualizovat boj křesťanství s pohanstvím je ideologický kýč a anachronismus.

Pokud se týká jevištního zpracování, nedá se inscenaci příliš co vytknout. Režisér Jaromír Janeček pracuje na skromné scéně především se světlem, zvukem a jevištním pohybem. Směřuje tak k tvaru, který svoji iluzívností dokáže občas vytrhnout vnímání z časovosti, či ukotvenosti, příběhu. Klíčovým postavám svěřuje svébytný prostor, jakoby izolovaný od ostatních a zabydlený typickým projevem "vlastníka". Pomáhá mu k tomu také historizující hudba Petra Rezka, která dosahuje vznešenosti chorálů, ovšem stojí na zemi díky své moderní podobě.

Kromě proměnlivé scény a hry světla a stínů stojí inscenace Drahomíry na hereckých výkonech. Změnu pojetí, kdy autorka oprošťuje knížete Václava od Tylem přisouzené nálepky snílka, blouznivce a v podstatě neschopného politika, ilustruje zdařile Pavel Vacek. Máme v něm před sebou vlastně ještě dítě, kterému naivismus a víra nedovolují prohlédnou, zároveň ovšem cítíme přítomnost jakési politické a hlavně lidské vyspělosti.

Podobně se uvádí na scéně Jan Rydl v roli Boleslava. Tady zase za jeho tvrdostí a politikařením cítíme naopak závan naivismu, díky kterému se nechává vmanévrovat do intrik proti Václavovi. Tušíme, že tvrdost je pouze předstíraná, tak, jak už to mladí chlapci ze studu dělávají. Vrcholným dílem je potom postava Drahomíry, která v rukou Daniely Bakerové roste v tragickou figuru, kterou zdobí vše, co už bylo popsáno u jejích synů.

Sleduje-li divák příběh Drahomíry a jejích synů jako rodinné drama, pak vidí příběh skutečný, kam emoce a cit prostě patří. Vidí také povedenou divadelní realizaci. Přistoupí-li však na ideologický podtext hry i inscenace, narazí na zatuchlost pojetí vhodného tak do devatenáctého století.

Horácké divadlo v Jihlavě - Marie Procházková: Drahomíra a její synové. Režie Jaromír Janeček j. h., hudba Petr Rezek j. h., výprava Kristina Novotná, choreografie Libor Olšan j. h. Premiéra 20. října.

Autoři:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Příští obětí vlny korektnosti může být Ježíšek nebo Vinnetou

„Malá černoška“ z přelomu 18. a 19. století se v Amsterdamu nově jmenuje „Dívka...

Až ve středu poběží v televizi oblíbená vánoční komedie Láska nebeská, vychutnejme si pořádně okamžik, kdy v ní děti...

Zemřel kreslíř Vladimír Renčín, autor postaviček Dlabáčka či Rambouska

Klasik českého kresleného humoru Vladimír Renčín

Po dlouhé nemoci zemřel jeden z nejznámějších klasiků českého kresleného humoru Vladimír Renčín. Ilustrátorovi a...

Umělci reagují na brexit. Rowlingová by chtěla kouzlo, Cher se raduje

Joanne K. Rowlingová - Festival spisovatelů v Torontu (23. října 2007)

Rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie komentují na sociálních sítích i umělci. Autorka Harryho Pottera,...

Najdete na iDNES.cz