Kdo vládne české pop-music?

  • 20
Tak zní bezmyšlenkovitá odpověď na otázku, kdo vládne českému popu: Přece Karel Gott, Lucie Bílá... Omyl! Ti opravdu nejdůležitější mají mnohdy neznámé tváře. Kdo tahá za nitky? Kdo rozhoduje, jestli se zpěvačka stane celebritou, anebo se nikdy nepřestane plácat po hospodských sálech?

Co zmůže takový Karel Gott v rozjetém hudebním průmyslu? Pravděpodobně získá ještě pár Slavíků, ale ovlivnit v něm nemůže skoro nic. Snad jen nepřímo, když v rozhovorech vychválí "svého nástupce Bohuše Matuše" - tím mu skutečně může přihrát část svých fanoušků. Ale skutečnou moc mají jiní.

Krok první - objev

Jen zoufale málo českých muzikantů se prosadí díky mimořádnému talentu a bez pomoci vlivných - z poslední doby snad jen Support Lesbiens. Jenže většina ostatních musí mít štěstí a narazit... třeba na hledače talentů Martina Červinku. To jméno zná málokdo, ale v branži má nejlepší zvuk. Když Červinka zavětří kdesi na vesnické zábavě hvězdu, do roka ji pravděpodobně uvidí diváci večerního pořadu na Nově.

Začínal rok 2000, když se tento umělecký ředitel vydavatelství Universal Music vyrazil podívat do litvínovského klubu Pijonýr na jakéhosi svalnatého čtyřicátníka Martina Maxu. A aniž by pochyboval o úspěchu, okamžitě po koncertě mu nabídl smlouvu. Za měsíc se už natáčela deska a brzy se nic neprodávalo líp než ona - C'est la vie. Červinka dobře věděl, co dělá. Mladé holky už začínaly mít dost chlapeckých kapel, a tak nastal čas zaplnit díru na trhu drsným fešákem, který ještě donedávna učil v Litvínově tělocvik.

Holky, to chce popík!

To slovo zní divně - producent. Málokdo někoho takového zná, a přesto by bez nich popový průmysl zkolaboval. Dobře to ví i jinak velmi talentovaná skupina Kryštof: "Za to, co z Kryštofa producent Dušan Neuwirth udělal, by mu ti muzikanti měli až do smrti tři hodiny denně sloužit," poznamenal v nedávném rozhovoru jeden z nejvýraznějších českých hudebníků Jan P. Muchow.

Do češtiny by se slovo producent mělo pravděpodobně překládat jako hudební režisér. Je to znalec, který s hudebníky žije ve studiu a říká jim, co je falešně a co by se mělo úplně vypustit. Popřípadě jim některou pasáž sám zahraje. Skutečně úspěšným producentem je třicátník Daniel Hádl, který v poslední době proslavil například dívčí skupinu Black Milk. V jejich případě byl dokonce i objevitelem: "Všiml jsem si jich, když zpívaly písničku v pořadu Do-re-mi," vzpomíná na rok 2001, "a přišel jsem za nimi: Chcete si udělat jednu píseň ve studiu?"

Okamžitě napsal pro Black Milk píseň Pár nápadů, a protože už z téhle nahrávky bylo vydavatelství nadšené, mohlo se začít s albem. Toto je jen střípek z producentské práce: "Holky chtěly strašně dělat černošskou muziku, rhytm & blues, ale náš trh tomu stylu není moc nakloněn, tak jsem je nasměroval víc do popu," vysvětluje Hádl, který vystudoval hru na klávesové nástroje a kdykoli mohl přehrát své nápady na pianu. Výsledný kompromis u zákazníků zabral: řečí kalkulačky to znamenalo 22 000 prodaných nosičů.

Rozlet chlapců z Chinaski

Bránu hudebního úspěchu však otevírají v první řadě šéfové pěti největších vydavatelství. Pokud ti přikývnou, přijde nahrávací kontrakt a s ním peníze na dobrá studia a na propagaci. Oni sami však sebekriticky přiznávají, že nejšikovnější v branži je firma poměrně malá - B&M Music. Sedmičlenný tým vedený pětatřicátníky Michalem Bělouškem a Viktorem Mrázem se stará pouze o pár českých jmen, ale o to pečlivěji. Příklad? Chinaski.

"Ti vydali první desku jinde a prodalo se jí pár kusů," vzpomíná Běloušek. "Ale my jsem si všimli, že relativně úspěšně vystupují po klubech, a převzali je. Druhého alba se pak už prodalo sedmdesát tisíc." Na otázku, jak si vysvětluje takový skok, odpovídá: "Snažíme se dělat jen to, co nás baví, a pak tomu dáváme maximální péči." Jinými slovy - fuška nekončí vydáním desky, ale celoročně se pak pomáhá s koncerty, mediální prezentací a s image umělců. V nejbližších měsících bude velmi zajímavé sledovat, jestli firma dostojí pověsti se svými novými objevy, zpěvačkami Lenkou Novou a Mayou.

Případ B&M Music otevírá ještě jednu otázku: Vyplatí se zpěvačce "sbalit" ředitele vydavatelství? Ano, samozřejmě je to výhodné. Ale Anna K., která žila s Viktorem Mrázem, odpověděla před časem takto: "Byla jsem v té době hrozně hrdá a chtěla všechno dokázat úplně sama. Říkala jsem mu: Hele, nechci, aby ses nějak angažoval. A on mě neprotežoval. Možná mu to bylo hodně proti srsti, ale poslechl mě."

Naději dává muzikál

Velký vliv mají také autoři muzikálů a majitelé muzikálových divadel. Mnoha desítkám zpěváků dávají práci například bývalý partner Lucie Bílé Petr Kratochvíl v Ta Fantastice nebo Janek Ledecký v Divadle Kalich. Pokud si nějakého začátečníka všimne jeden z těchto dvou, je tu naděje na hvězdnou budoucnost. A naděje ještě stoupá, když si ho všimne pětašedesátiletý skladatel Karel Svoboda - to on nechal ve svém Draculovi vyniknout Leonu Machálkovou nebo Daniela Hůlku.

"Dan k nám nastoupil jako neznámý muž, který předtím dobře zpíval v ústecké opeře, ale večer roznášel pivo, aby se uživil," usmívá se Svoboda, který měl dříve velký repertoárový vliv například i na Karla Gotta. Hůlka v Draculovi zaskočil v hlavní roli za zraněného Daniela Landu a za čtvrt roku už mu začaly chodit první milostné dopisy od fanynek. Svoboda však ve své práci pokračoval - natočil s tehdy ještě vlasatým pěvcem desku, a dokonce zajistil i práva na české otextování slavné Vangelisovy skladby Conquest Of Paradise. Ta se stala pod jménem Ráj roku 1997 českou popovou písní číslo 1 a z Hůlky, z toho je dnes jeden z nejlépe vydělávajících zpěváků na české scéně.

Nový Daniel Hůlka by měl ovšem u Svobody pravděpodobně smůlu - skladatel v poslední době rezignoval na vymýšlení nových českých hitů a orientuje se na mnohem výdělečnější práci - komponování hudby pro německé filmy. Ze zpěváků se teď intenzivněji věnuje jen Bohušovi Matušovi - Produkoval mu debutovou desku, které se od loňského listopadu prodalo přes patnáct tisíc kusů.

Přes koho do televize?

Písně už jsou natočené a desky v obchodech. Ale aby si je posluchač koupil, musí je znát z médií. Proto patří mezi nejvlivnější postavy pop-music lidé programující muziku v nejdůležitějších rádiích a televizích. Téměř každý zasvěcený mimo mikrofon přikyvuje: Ano, když si tihle na někoho zasednou, velmi zbrzdí jeho kariéru a naopak - jiným zase můžou pomoct.

Což ale samotní programoví ředitelé odmítají. "Mnozí říkají, že tenhle vliv mám, ale myslím, že to tak není," říká pětatřicetiletý Jan Hanousek z nejposlouchanějšího Rádia Impuls: "Nechci nikomu pomáhat na výsluní, chci jen dělat stanici, kterou bude poslouchat co nejvíc lidí. A pokud se zjistí, že se nejvíc líbí muzika ze šedesátých let, budu hrát jen ji. Bude mi jedno, jestli vydavatelství právě pracují na nějakém umělci a tlačí ho dopředu."

Hanousek nicméně uznává, že donedávna záleželo při výběru hraných skladeb hlavně na jeho pocitu. Ale teď je už prý všechno mnohem objektivnější: "Začali jsme hudbu testovat - máme skupinu lidí, kterým pravidelně pouštíme ukázky, a oni si přesně vyberou, co chtějí poslouchat. Do rádia už neprojde jediná písnička, která neobstojí v tomhle testu."

Ještě mnohem mocnější postavou je šéf redakce zábavy na Nově Ivan Rössler, který rozhoduje o tom, kdo bude hrát například v nejsledovanějších pořadech. "A televize je pro pop to nejdůležitější - co jde na obrazovce, toho si lidi všimnou daleko rychleji než čehokoli jiného," připomíná hudební publicista Josef Vlček. Pro důkaz se stačí vrátit k Martinu Maxovi, jehož závratný úspěch kdysi překvapil i objevitele Červinku. Ten když se nad Maxovou slávou zamyslel, našel jediné možné vysvětlení: "Netušil jsem, jakou moc má zábavný pořad s masovou sledovaností. Národ Maxu viděl v Novotách a během tříminutové písničky ho přijal..."

České hudbě vládnou výhradně muži
Janis Sidovský
Syn řeckého otce, který vystudoval divadelní vědu na Filozofické fakultě, dokáže vytvořit z talentu celebritu. Povedlo se mu to třeba se Zuzanou Norisovou. "Kult hvězd jsem miloval odmala," říká. Sidovský nejlépe dovede prosadit své klienty do médií. Je manažerem například Heleny Vondráčková či Daniela Hůlky.

Karel Svoboda
Když už se někomu rozhodne složit repertoár, album obvykle uspěje. Dařilo se mu jak s Karlem Gottem, tak s Hůlkou či v poslední době se zpěvákem Bohušem Matušem. Svoboda produkoval a složil muzikály Dracula a Monte Cristo, píše filmovou hudbu - mimo jiné složil Včelku Máju.

František Janeček
Od osmdesátých let jeden z nejvlivnějších obchodníků. Kdysi objevil třeba Michala Davida, dnes pořádá turné Gotta s Vondráčkovou nebo připravuje znovuuvedení muzikálu Bídníci. Neúspěšně se však pokouší prosadit zpěvačku Dashu. Jeho umělci loni za skvělých podmínek vystupovali při volební kampani ČSSD.

Zbyněk Knobloch
Šéf Sony Music/Bonton už vydal přes pět set domácích titulů. Je ochotný riskovat i s klubovými kapelami a například u Sexy Dancers či projektu Illustratosphere Dana Bárty uspěl. Tyto nepříliš komerční umělce dokáže dostat i do médií. Stará se taky o Kamila Střihavku nebo Jiřího Korna.

Viktor Mráz
Spolu s Michalem Bělouškem vlastní nejúspěšnější vydavatelství českého popu. Firma B&M Music sice nepatří k největším, ale přesto patnáct procent prodaných desek v zemi vydává právě ona. Stará se například o kapely Lucie a Chinaski, Hanu Hegerovou nebo Hapku s Horáčkem.

Tomáš Filip
Bratr kytaristky a zpěvačky Lenky Filipové je ředitelem největšího hudebního vydavatelství v zemi. Firma Universal zastupuje kupříkladu Karla Gotta s Helenou Vondráčkovou. Filipovým trumfem je hledač talentů Martin Červinka, který objevil například Lunetic nebo Martina Maxu.

Vladimír Kočandrle
Jeden z bossů hudebního průmyslu vede firmu Monitor-EMI. Bývalý kapelník OK Bandu pomohl vybudovat kariéru Iloně Csákové, přispěl k návratu Ivety Bartošové, zkušeně sáhl po tehdy neznámé skupině Kryštof. Vybral si i kapelu, která se zatím moc neprodává, zato sbírá ceny - Ecstasy Of St. Theresa.

Michal David
Vliv tohoto producenta muzikálů, hudebního skladatele a zpěváka slábne. Nové písničky lidé příliš poslouchat nechtějí a muzikál Kleopatra přinesl jediný hit. Přesto: David pomohl Heleně Vondráčkové, když jí složil píseň Dlouhá noc, a stále se snaží prosazovat Moniku Absolonovou.

Daniel Hádl
Vedle Dušana Neuwirtha (Kryštof, Ecstasy Of St. Theresa...) nejvyhledávanější domácí producent. Už od patnácti let skládal hudbu například pro Hanu Zagorovou, v poslední době mu největší úspěch přinesli Black Milk a Leoš Mareš. V této době připravuje právě pro Black Milk druhé album.

Ivan Rössler
Šéfredaktor zábavy na Nově je zodpovědný za zpěváky, kteří se v pořadech objeví. Kritici mu vyčítají, že právě on odstartoval v druhé polovině devadesátých let návrat normalizačních umělců. Hudba, která se hraje na Nově, má zákonitě největší naději na komerční úspěch.

Hudba v dobách mafiánských
Uspěla, protože "se jí zřejmě podařilo neztratit kontakt na mafiány, kteří ji v sedmdesátých a osmdesátých letech tlačili do rádií, do televize, na desky" - tak zní dnes už slavná slova hudebního publicisty Jana Rejžka. Minulý týden se za ně po soudním procesu musel zpěvačce Heleně Vondráčkové omluvit, ale jedno je jisté - poměry v normalizačním popu tak trochu mafiánské byly. Vondráčková anebo Gott přímo mezi "mafiány" samozřejmě nepatřili, oba byli a jsou v první řadě vynikající zpěváci, ale aby uspěli, museli komunisty se sicilskými praktikami poslouchat. Stejně jako ostatní populární umělci nemohli za normalizace nic namítnout proti okupaci v roce 1968 ani později proti antichartě. Dělali, že jim podivné poměry nevadí, a proto se dostávali s muzikou za západní hranici. Což byla motivace - stačila jedna krátká koncertní šňůra po Německu, aby mohli žít celý následující rok bez existenčních starostí. Nutné bylo vycházet zadobře s Pragokoncertem, který zahraniční cesty umožňoval, taky s vydavatelstvím Supraphon a s rozhlasem a televizí. Tyto instituce mnohdy vyžadovaly za svou blahosklonnost úplatky, Umělci se tehdy soustředili v několika stájích, jejichž šéfové - například Ladislav Štaidl, Karel Vágner nebo František Janeček - pak vyjednávali s nejdůležitější osobou, tajemníkem kulturního oddělení ÚV KSČ Miroslavem Müllerem. Tento obávaný alkoholik s přezdívkou Müller Thurgau rozhodoval ve světě popu naprosto o všem. Jednou větou mohl zničit kariéru nebo zajistit výborný kšeft. Umělce často a rád urážel, ale přesto s ním bylo třeba vyjít po dobrém. Proto, jak vzpomínají znalci tehdejších poměrů, například Štaidl s Müllerem hrával mariáš a Janeček si od něj nechal otextovat některé skladby.

Jeden ze tří autorů připravovaného muzikálu Monte Cristo Karel Svoboda a zpěvák Daniel Hůlka (vpravo) na tiskové konferenci 6. září v Praze.

Obal CD Martina Maxy C´est la vie.

Janis Sidovský

Leona Machálková na koncertě Králové muzikálu v opeře.

Mahulena Bočanová s manželem.

Vladimír Kočandrle při online rozhovoru

Richard Krajčo - zpěvák skupiny Kryštof.

Autor hudby k muzikálu Kleopatra Michal David si po konci stého představení dal s chutí pivo. S Helenou pak společně zavzpomínali, jaké to bývalo kdysi. Nebo se právě začala rodit příští autorskointerpretační spolupráce?

Začátek. Festival Colours of Ostrava zahájil koncert skupiny Kryštof se zpěvákem Richardem Krajčem (na snímku), která je držitelkou výroční ceny populární hudby Anděl jako objev roku (12. - 13. července 2002).

Chinaski na festivalu Okoř 2002.

Support Lesbiens na festivalu Okoř 2002.

Chinaski v roce 2002.

Absolutní slavice Lucie Bílá děkuje za cenu.

Bohuš Matuš.

Anna K. zazpívala vojákům z české protichemické jednotky v Kuvajtu, 11. února 2003

Dívčí skupina Black Milk

Black Milk v Hradci Králové předskakovaly ruským Tatu. (11. února 2003).

BLACK MILK

Na oslavu svatby Heleny Vondráčkové přichází hudebník František Janeček (22. února 2003)

Stálice popu: Helna Vondráčková a Karel Gott v červnu 2003.

,