Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo je ta neznámá dívka

  10:11aktualizováno  10:11
Dva roky stará hra Venkov, která je nyní na repertoáru pražského Divadla Kolowrat, je bezpochyby nejlepší z tria textů současného britského dramatika Martina Crimpa, jež se dosud objevily na českých jevištích. Autor tu ku prospěchu věci nestaví na odiv formálně efektní, myšlenkově však poněkud mělkou kritiku neosobnosti a vyprázdněnosti konzumní civilizace, ale spíše se ve stylu klasika moderního britského divadla Harolda Pintera snaží pootevřít temné hlubiny zdánlivě obyčejné existence.

Venkov zde funguje především jako hořce ironická metafora: manželský pár Richard a Corina na první pohled vyřešil své problémy odchodem (ne-li útěkem) z města, postupně se však ukazuje, že oba si své démony nesou s sebou a že i sám nápad žít na venkově byl pravděpodobně jen Richardovým trikem směřujícím k prodloužení jeho mimomanželských aktivit. Klíčové je tu slovo pravděpodobně. Autor si dává záležet, aby nikdy nebylo zcela jisté, co se za kouřovou clonou přerývané a uhýbavé konverzace skutečně odehrálo a odehrává.

Úvodní situace je vcelku prostá: Richard, venkovský lékař, přiveze domů neznámou mladou dívku, o níž tvrdí, že ji našel v bezvědomí u silnice. Úměrně tomu, jak se zamotává do otázek nedůvěřivé manželky, odhaluje se jedna podezřelá okolnost za druhou. Richard byl, nebo dokonce stále je drogově závislý, nechal z nedbalosti zemřít jednoho ze svých pacientů, a především - přítomnost bezvládné dívky není zdaleka tak náhodná, jak se snaží manželce namluvit. Série dialogů - neboť trojice postav se nikdy na scéně neobjeví současně - se záhy mění ve slovní souboje plné nepříjemných zjištění a zraňujících útoků.

Inscenace Ivana Rajmonta účelně využívá dispozic podkrovního Kolowratu k navození "venkovsky dřevěného" prostředí; stejně neokázalé jsou do hněda a okrova laděné kostýmy. O to výrazněji působí kontrastní detaily: Rebečin oranžový svetr, především křiklavě červené luxusní lodičky, které Richard v závěru daruje manželce na usmířenou. Trojice protagonistů vytváří věrohodné postavy, jejichž podivnost vyplývá až z celkového kontextu. Richard Ondřeje Pavelky je od počátku v nejisté a neklidné defenzivě, již se marně snaží maskovat stále zoufalejšími pokusy odvést řeč od tématu, nebo se alespoň zachytit na nepodstatných detailech. Eva Salzmannová jako Corina naopak v dialozích s manželem působí sebejistě a vyrovnaně - z míry ji vyvede až střet s Rebekou. Ta se v podání Kateřiny Winterové proměňuje z uzlíčku nervů v ironicky útočnou dívku, která si ve verbálních střetech dokáže získat převahu a se svými partnery si krutě pohrává.

Hlavní síla Crimpovy hry, ono neurčitě tušené napětí, je z inscenačního hlediska věcí dosti zrádnou. Herci se nemohou opřít o jasný děj a chytlavé dialogy, přesto je životně nutné, aby dokázali přesvědčit diváky, že sledují víc než nesmyslné slovní šarvátky tří neurotiků, kteří se neustále z něčeho obviňují, mluví od věci a do omrzení se chytají za slovo. V tomto ohledu je pražská inscenace úspěšná z větší části, ale nikoli bezezbytku: překonat se nedaří především rozvláčnost úvodu a závěru, problematickou již v předloze. Navzdory tomu lze říci, že v Kolowratu vznikla další zajímavá komorní inscenace, navíc představující žhavě současnou světovou dramatiku.

NÁRODNÍ DIVADLO PRAHA
Martin Crimp: Venkov

Překlad Jitka Sloupová. Režie Ivan Rajmont, výprava Martin Černý, dramaturgie Jan Hančil. Hrají Eva Salzmannová, Ondřej Pavelka a Kateřina Winterová. Premiéra 5. a 8. listopadu v Divadle Kolowrat.


Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Anglický dramatik Martin Crimp.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odhalení poštovní známky k půl století s Cimrmanem
VIDEO: Základy filatelie se otřásly. Je tu druhá známka s Cimrmanem

K padesátému výročí uvedení první cimrmanovské hry Akt přichystal soubor okolo Zdeňka Svěráka společně s Českou poštou novou Cimrmanovu známku. Na vzniku se...  celý článek

Michele Kalmandy jako Renato a Veronika Dzhioeva jako jeho manželka Amélie v...
RECENZE: Atentát na Maškarním plese. Autor zraněním podlehl

Série operních pohrom, kterou produkuje současné Národní divadlo, je vskutku ojedinělá. Zařadila se do ní i nová inscenace Verdiho Maškarního plesu. Vyznačuje...  celý článek

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.