Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde hrajeme? Nepovíme aneb Jak se křísí bytové divadlo

  10:54aktualizováno  10:54
Divadelní sdružení, které si říká Depresivní děti touží po penězích, hodlá vzkřísit fenomén bytového divadla. Vybralo si k tomu klasické autory: Bernharda, Dürrenmatta a Wilda.

Z divadelního cyklu Noci v bytě | foto: Depresivní děti touží po penězích

Divadlo jako hra a taky trochu bojovka. Koupíte si vstupenku na představení, ale dějiště na ní uvedené je pouze místem srazu. Na něm si vás vyzvednou herci a odvedou vás do soukromého bytu. Jednou to může být garsonka, jindy zchátralá funkcionalistická vila za Prahou nebo exkluzivní loft.

Divadelní cyklus Noci v bytě, které pořádá sdružení s dlouhým názvem Depresivní děti touží po penězích, má konspirativní charakter nikoli náhodou. Chce totiž v roce čtyřicátého výročí okupace Sovětskou armádou připomenout fenomén bytového divadla.

Utajeným rázem akce a samotným typem prostoru, kde se představení odehrávají, však podobnost s bytovým divadlem časů normalizace končí. Tituly jsou naprosto jiné, bez spojitosti s českým disentem. Pro sérii představení, která začínají 22. září, vybraly Depresivní děti tři hry: Návštěvu staré dámy Friedricha Dürrenmatta, Ritter, Dene, Voss od Thomase Bernharda (hráno pod názvem Zveme vás na oslavu Ludwigova návratu) a Salome Oscara Wilda. Bernhardovu hru sdružení již několikrát v různých prostorech uvedlo, ostatní tituly jsou premiéry.

Konspirace musí být
"Zveme vás na oslavu Ludwigova návratu jsme hráli v panelákové garsonce, v rozlehlém bytě na Hradčanech i v památníku na Vítkově. Inscenace má však pokaždé komorní charakter, diváci přicházejí skutečně jako na návštěvu. Servíruje se večeře a po ní v bytě vypukne večírek," líčí absolvent FAMU a režisér Jakub Čermák.

Dlužno podotknout, že Depresivní děti nejsou jediným současným souborem, který pracuje se soukromým prostorem bytu. Takto zaměřené inscenace má za sebou v Praze usazený americký divadelník Howard Lotker.

Pro Depresivní děti je prostor zásadním kritériem. Za sebou mají inscenace uvedené ve vytopeném, tehdy ještě nezrekonstruovaném Hudebním divadle v Karlíně, v bývalém Gottwaldově mauzoleu na Vítkově a na vlakovém nádraží. Soukromá obydlí však považují za produkčně nejnáročnější úkol.

Jak se vlastně shánějí byty, které jsou majitelé ochotni půjčit k divadelnímu představení? "Vyhlížíme si místa, která mají nějaký příběh, genia loci nebo jsou jen výtvarně a architektonicky pěkná a tím souzní s výkladem inscenace. Ale získat vysněné místo často nebývá snadné. Dlouho trvá, než se vůbec doberete k majiteli objektu," popisuje Jakub Čermák.

Vlastník bytu či domu navíc musí projevit značnou velkorysost, protože všechny tři inscenace se několikrát - až do 22. října - reprizují. "Když hrajete jednou, pán domu i sousedé to vydrží. Když o totéž žádáte osmkrát, už to bývá problém."

Kdo jsou "bytoví divadelní mecenáši" a proč se nechali k takovému podniku přemluvit, Čermák prozradit nechce. "To by pak celá věc ztratila rysy konspirace. Bytové divadlo přece fungovalo tak, že si zasvěcení lidé všechno řekli ústně," trvá na svém.

Na Návštěvu staré dámy se diváci vydají autobusem za Prahu do rozpadající se funkcionalistické vily. Divadelníci rozehrají celý dům, který se promění v chudé městečko, kam se bohatá rodačka Klára Zachanasjanová po letech vrací s ďábelskou nabídkou: smrt někdejšího milence za miliardu pro zbídačené město.

"Hru jsme trochu počeštili, takže se ze švýcarského Güllenu staly české Dalskabáty a i postavám jsme změnili jména. Hlavní hrdinku jsme přejmenovali na Zelníčkovou, přičemž inspirací nám byla taktéž sňatky zbohatlá Ivana Zelníčková-Trumpová," dodává Čermák. Návštěva staré dámy je projektem největším. Rodiny güllenských - tedy dalskabátských - hraje třicítka herců. Počet diváků je limitován pětačtyřiceti místy v autobuse.

Na plyš zapomeňte
Salome Oscara Wilda, dekadentní kus kdysi zakazovaný pro obscénnost, naopak divadelníci zasadili do prostředí loftu.

"Východiskem nám bylo, že hru napsal Wilde pro největší herečku té doby Sarah Bernhardtovou. V naší inscenaci k této divě, obývající luxusní byt, přicházejí dva mladí herci. A ona jim vypráví, jak hrála Salome," říká Čermák.

Loft také pojme nejvíc diváků, celkem šedesát. "Nejsme divadlo masového diváka, zřejmě ani diváka, který očekává plyšové sedačky a nablýskané foyer. Ale i takové publikum na naše představení zavítá a bývá příjemně překvapeno," dodává.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

GLOSA: Hutka poslal na Zemana smrtku. To už není protestsong, ale nevkus

Jaroslav Hutka (Open Air Music Festival Trutnov 2012)

„Miloš je zhroucený a oči v sloup, z cigaret zvedá se štiplavý čoud, zubatá už na Hrad chvátá,“ zpívá se v novince...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

RECENZE: Připadali si jako idioti, tak začali víc poskakovat

Záběr z představení Idiot Syncrasy souboru Igor and Moreno

Jedním ze zahraničních hostů letošního ročníku festivalu Nultý bod byla dvojice Igor and Moreno. Do pražského Divadla v...

RECENZE: Optimismus MacDonaldové překoná v Ungeltu i hospodářskou krizi

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Betty opouští venkov a vrací se do Seattlu k sestrám a matce. Bohužel se právě píší 30. léta, ekonomická situace novým...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz