Z inscenace Katů v Činoherního klubu

Z inscenace Katů v Činoherního klubu | foto: Činoherní klub

RECENZE: Sokola oběsí v prvních minutách, své katy však kočíruje skvěle

  • 1
Do prostředí posledních vykonavatelů trestů smrti zasadil britský dramatik Martin McDonagh svou poslední hru Kati. V její aktuální inscenaci Činoherního klubu se objeví plejáda známých jmen.

Ondřej Sokol sice v novince Činoherního klubu zemře hned po pěti minutách, jako režisér však divákům nabídne dvouhodinovou vyčerpávající inscenaci podle nejnovější hry superstar britské dramatiky Martina McDonagha.

Teprve loni v Londýně uvedení Kati zavedou diváky do Británie šedesátých let, do doby, kdy se zrušil trest smrti. Jeho vykonavatelé se v té době těšili jisté popularitě.

Právě kat Harry Wade v podání Martina Fingera se po skončení kariéry, kdy už provozuje pohostinství, dostává do problémů kvůli jedné ze svých posledních poprav. Typická McDonaghova hra oplývá stejnou drsností, sarkasmem a ostrovní ponurostí jako jeho předchozí, zde často uváděné kusy. Hraje se o vině, čistém svědomí, ale i chlapské ješitnosti. Velké téma nezvratnosti nejvyššího trestu McDonagh vlastně jen naťukává, přesto se vše celou dobu točí okolo popravy z úvodu představení.

Ondřej Sokol přiznává lehce filmový přístup k režii už v úvodních stylových titulcích, které pomáhají budovat napětí. Závěrečná dotáčka je však doslovná až příliš.

Kati

75 %

Činoherní klub

premiéra 6. prosince 2016

režie: Ondřej Sokol

hrají: Martin Finger, Dana Černá, Štěpánka Fingerhutová, Ondřej Malý, Jaromír Dulava, Vladimír Kratina, Otmar Brancuzský, Václav Šanda, Tomáš Jeřábek, Dalibor Gondík, Alois Švehlík, Ondřej Sokol

Režisér musel ukočírovat velký počet postav scházejících se ve Wadeově hospodě. Rovnocenné výkony zde tak podává řada známých herců od Jaromíra Dulavy přes Aloise Švehlíka po Dalibora Gondíka či Tomáše Jeřábka. Prim však vedle Fingera hrají Ondřej Malý jako jeho koktavý pomocník a tajemný cizinec v podání Václava Šandy.

Jeho výkon připomíná rok a půl starou Sokolovu inscenaci Amerického bizona od Davida Mameta (recenze zde). Kati jsou podobně temní i groteskní, a i když pondělní premiéru provázela jistá rozháranost, dá se čekat, že se novinka vyhraje v klasický kus zdejšího repertoáru.