z projektu Líšeňský profil

z projektu Líšeňský profil | foto: archiv Kateřiny Šedé

Kateřina Šedá a dalších 999 výtvarníků hledá nos jako věž

  • 2
Kateřina Šedá pracuje na projektu Líšeňský profil. Zve do brněnské čtvrti Stará Líšeň tisíc výtvarníků. Ti portrétují jádro obce a hledají člověka, který se mu podobá.

Kateřina Šedá je jedna z našich nejuznávanějších umělkyň a Líšeň se díky ní stává jednou z nejznámějších čtvrtí, zapojuje ji totiž do řady svých projektů. Stará Líšeň bývala vesničkou u Brna, teď je místem mezi Novou Líšní sestavenou z barvených panelových domů a Mariánským údolím, kam Brňané jezdí ve chvílích volna k rybníku. Kolem kostela, který býval srdcem Líšně, se většinou jen projíždí. Šedá vrací centrum Líšně tam, kam patří – do povědomí lidí.

Kateřina Šedá

V roce 2005 získala Cenu Jindřicha Chalupeckého za projekt Je to jedno, kterým vracela do aktivního života svou babičku. O dva roky později zorganizovala projekt Každej pes jiná ves, kdy "seznámila" tisíc obyvatel Nové Líšně skrz košile s potiskem místních paneláků. V roce 2007 reprezentovala Česko na prestižní přehlídce Documenta v Kasselu, jako první Češka připravuje projekt pro londýnskou Tate Modern.

Skutečný obraz lidí je uložen v jejich krajině. "Odpověď na otázku jak vypadá typický občan Líšně, musím hledat přímo v jádru obce. Dala jsem si za úkol najít typický líšeňský profil, který by byl současně přesnou charakteristikou místního prostředí," říká Šedá. "Zvu do Staré Líšně umělce z celé republiky. Zastoupeny by měly být i ty nejmenší vesničky, také co možná nejširší věkové kategorie malířů. Jezdí sem děti ze základních uměleckých škol i známí výtvarníci," říká Šedá.

Nakreslím si vás z profilu

Jejich úkolem je vytvořit několik kreseb či skic centra Líšně. Horizont, který na kresbách vznikne, pak mají umělci otočit tak, aby připomínal lidskou tvář. S touto skicou "obličeje" pak umělci chodí po Líšni tak dlouho, až najdou starousedlíka, kterému se profil místa nejvíce podobá. I jeho pak namalují. Z profilu. A obě kresby černou tuší převedou na speciálně připravený arch papíru.

z projektu Líšeňský profil

Vznikne tak podobizna člověka i krajiny zároveň. Malíři zaznamenají jméno portrétovaného. "Vznikne tak kniha složená z tisíce portrétů. Tu necháme vytisknout v nákladu osmi tisíc kusů tak, aby měl každý obyvatel Líšně svoji," vysvětluje svůj koncept Šedá. Až bude hotovo, proběhnou ve Staré Líšni volby.

z projektu Líšeňský profil

Každý člověk bude mít totiž za úkol najít v knize sestavené z portrétů svých spoluobčanů a svého centra profil, který mu nejvíc připomíná jeho čtvrť. Ten z knihy vytrhne a vhodí do připravené schránky. Líšeňští si tak zvolí svůj profil. Na několika oknech domů, na místní nástěnce i v obchodě visí letáčky s výzvou Líšeňského profilu, snad všichni místní o akci už vědí. Zvykli si na to, že je po cestě zastavují výtvarníci, zkoumají jejich tváře a pak je portrétují.

z projektu Líšeňský profil

Šedá chce pohled místních lidí vrátit zpět do centra obce a přimět je k pozorování věcí, kolem nichž jen tak procházejí. A vytvořit tak novou pověst či mýtus, jež by obyvatele přitáhl k sobě skrz střed, který je v teď spíš rozděluje. "Jsou tu lidé, kteří byli už nakresleni několikrát. Většina umělců je vybírá skutečně poctivě, srovnávají své kresby kostelní věže s lidskými tvářemi a hledají ty, kteří se k profilu centra hodí," popisuje Šedá.

Les jako vousy na bradě

Přímo před kostelem sedává místní bezdomovec. Z určitého úhlu je možné nakreslit místo s trsem stromů tak, že připomíná nos s hustým vousiskem na bradě, které se nápadně podobá tomu, co má bezdomovec na tváři. I on se na několika portrétech Líšně už objevil, takže společně s ostatní dokumentací projektu má možnost dostat se do muzea v Sheffieldu, které Líšeňský profil na podzim vystaví a poté zařadí do svých sbírek.

z projektu Líšeňský profil

Výtvarnice má základnu ve videopůjčovně přímo proti kostelu. Sem přijíždějí umělci a Šedá jim znovu vysvětluje "pravidla hry". "Trochu problém je s největšími realisty – pokud je někdo zvyklý kreslit přesně to, co vidí, dělá mu potíže překlopit horizontální profil krajiny do vertikálního a v profilu města najít profil tváře. Naopak děti s tím nemají problém. Věž kostela se pro ně může ve vteřině stát kšiltovkou na něčí hlavě," uzavírá Kateřina Šedá.