"Protože nová scéna sídlí v Husově ulici, rozhodli jsme se pro název Divadlo Husovka. Vedle sálu s variabilní scénou by měl být klub a plánujeme i sezení pod širým nebem, kde by se také mohlo hrát," líčí představy producent Čestmír Kopecký, který loni opustil Českou televizi, na podzim 1999 začal pracovat v karlovarském divadle a letos 1. července se stane jeho ředitelem. "Chtěli bychom, aby měla Husovka klubovou atmosféru, která zatím v trochu sterilním lázeňském prostředí chybí."
První sezona karlovarské scény po pětileté rekonstrukci hlavní stavby se chýlí ke konci. Divadelníci ji považují za zkušební; do konce května přišlo do Městského divadla celkem dvaačtyřicet tisíc lidí, průměrně 248 diváků na jedno představení. "Příští rok se chceme věnovat zájezdům, budeme oslovovat diváky z jiných měst a vozit je k nám. Nadále bude program divadla dílem naplňovat původní tvorba činoherního souboru, který příští rok uvede například Uhdeho Baladu pro banditu. Druhou část tvoří dovezená představení," vysvětluje plány Kopecký.
Tuto středu, při zahájení prodeje abonmá, stály u divadla fronty zájemců a hned první den se vyprodala jedna z deseti předplatitelských skupin. "Předplatné jsme nerozdělovali podle žánrů, ale podle diváckých skupin. V nabídce je abonmá zaměřené na děti, dvě řady se snaží oslovit ty, kteří mají rádi operu, operetu či balet - tady počítáme i s lázeňskými hosty," říká Kopecký. Předplatitelská skupina P 69 pak je uvedena takto: Představení, která vám zkazí celý večer. "Musíme diváky varovat. Samozřejmě, přijít může kdokoli, ale příznivec tradičního pojetí divadla by měl vědět, co ho čeká. P 69 nabídne inscenace, o kterých si myslíme, že hledají a objevují pro divadelní svět něco nového. Sem patří Bílé divadlo Ostrava, Divadlo Vrata, plzeňská skandální opera Šárka, ale také představení Plešatá zpěvačka místního amatérského Divadla BezDirky."
Kopecký oslovil režisérské osobnosti - Otu Ševčíka, Jiřího Nekvasila, Sergeje Fedotova či Jana Hřebejka. První premiérové představení příští sezony - Dostojevského Něžnou - už nyní s karlovarskými zkouší další výrazná osobnost, excentrický tvůrce Vladimír Morávek. "Spolupráce s osobnostmi a s jinými divadly je důležitá pro rozvoj herců a zajímavá pro diváky. Příští rok na jaře by měla být premiéra Richarda III., rozsáhlého projektu několika tuzemských scén. Režie se opět ujme Morávek," prozrazuje Kopecký.
Využívá i svých kontaktů ve filmovém světě; v zárodku je například nápad inscenovat divadelní přepis filmu Petra Zelenky Knoflíkáři. "Scénář bych musel přepsat, patrně s Honzou Hřebejkem, který by měl divadelní verzi režírovat, ale uvidíme, zda nabídku přijme. Já určitě režírovat nebudu, zajímalo by mě, jak Knoflíkáře udělá někdo jiný," vysvětluje sám Zelenka.
Navzdory velkolepým plánům ovšem hledí umělecký šéf karlovarského souboru Ivan Krejčí na program nové sezony s rozpaky. "Soubor získal další členy a budou tu pracovat velmi dobří režiséři, což je plus. Teď jde o to, aby si herci zahráli více než třikrát do měsíce, protože pak by i práce s vynikajícími tvůrci přišla vniveč. Zkušenosti z letošní sezony nejsou nejlepší. Třeba Pápěrnici, která měla premiéru vloni v prosinci, jsme zatím hráli jen šestkrát a s dlouhými pauzami - inscenace se pak nemůže usadit! Pokud má divadlo stálý soubor, mělo by být abonmá postaveno na jeho produkci a stagiona by měla nabídku doplnit. Soubor by měl příští sezonu hodně hrát na volnou kasu a po zájezdech, ale neumím odhadnout, jak to dopadne," říká Krejčí.
Ředitelé většiny divadel se obávají příštího krajského uspořádání, jež v republice začne fungovat od ledna 2001. Kopecký je ovšem optimista: "Plníme úlohu pro celé Karlovarsko, takže budeme usilovat o příspěvek na svoji činnost. Nebojím, že by se nás někdo chtěl zbavit. Vary jsou lázeňské město a mají ambici divadlo udržet. Ostatně financují i vznik Divadla Husovka."
Vedoucí odboru kultury karlovarského magistrátu Jaroslav Dolina ho podporuje: "Divadlo je suverénní subjekt a mělo by mít co nejširší prostor. V kultuře nelze diktovat podle toho, co se někomu zrovna líbí nebo nelíbí. Větší samostatnost divadla by měla být zakotvena v nové zřizovací listině, která se připravuje."
Čestmír Kopecký tvrdí, že odchodu z ČT nelituje: "Nechci, aby to znělo nafoukaně, ale odešel jsem z televize proto, že jsme dosáhli všech úspěchů, o které jsme stáli - Oscar mě nezajímá. Najednou to vypadalo, že bych do konce života prostě jen chodil do práce. Proto jsem přijal místo ředitele v Karlových Varech. Něco nového tu vzniká a je to dobrodružství. A v Praze mám nadále své závazky. Spolupracuji s divadly Globe a Minor a s filmem jsem taky neskoncoval. Samozřejmě, leckdo se divil, proč odcházím z Prahy. Jasně, když chce být někdo krásný, mladý a bohatý, měl by v metropoli zůstat. Ale diváci jsou všude," říká producent a příští ředitel.