Jak zpíval Karel Svoboda? Odpověď najdete na albu Já tu stojím dál.

Jak zpíval Karel Svoboda? Odpověď najdete na albu Já tu stojím dál. | foto: Michal Sváček

Karel Svoboda na aktuálně vydaném albu dokázal, že uměl i zpívat

  • 3
Písně skladatele Karla Svobody byly už vydány na několika kompilacích. Aktuální titul Já tu stojím dál se jim však vymyká. Je to kolekce pracovních snímků, které dávají nahlédnout do nitra Svobodovy dílny a nabízejí i skladatelův hlas.

Zpěv Karla Svobody na sebe strhne pozornost hned v úvodní písni Tenhle bílej měsíc, která pochází z roku 2002. Navíc část refrénového sloganu, slova "já tu stojím dál", byla vybrána jako název alba poskládaného hlavně z jeho nahrávek k představením Dracula, Golem i ze snímků pro připravované muzikály Marie Antoinetta a Rasputin.

Svobodův hlas má zemitě drsné kouzlo, vnitřní naléhavost a velkou dávku osobitosti. Proto píseň Tenhle bílej měsíc, která má rockové došlápnutí i klávesové mezihry, desku dobře otevřela. Ve svém pojetí zůstala bohužel jediná. Následujících třináct snímků je více ovlivněno tématem muzikálu Dracula. Dramatické klavírní rozběhy a smyčce střídají sbory či melodické vyhrávky, muzika zní místy majestátně a hrozivě (Černí rytíři, Prokletí).

Karel Svoboda - Já tu stojím dálSkladatel zpívá nebo deklamuje s velkou vervou. Orchestrálka Plynutí času zní sice sterilně, jako když se japonský robot pokouší hrát baroko, ale má poetický půvab.

Muzikálu Golem se kompilace dotýká letmo, ve skladbě Prosba. Svoboda byl lepší v klasickém popu než v hudbě odvozené z židovské kultury. Ale dokázal vtěsnat, byť někdy trochu hrubě, podněty z různých hudebních stylů do chytlavé zkratky.

Svědčí o tom pět instrumentálek chystaných pro muzikál Marie Antoinetta. Hudebními kolážemi, jimž udávají rys Svobodovy klávesy, se prolínají i staré kabaretiérské melodie. V nahrávkách pro muzikál Rasputin je už muzika přetížená patosem a naléhavostí. Nejlepší je asi skladba Mše se zpěvem Daniela Hůlky a Karla Svobody.

Petr Svoboda: Otcovo srdce stále buší

Pracovní verze očekávaných hitů na této kolekci nezazní, jen kromě známých pasáží z muzikálu Dracula – včetně instrumentálky Jsi můj pán.

Svoboda se představuje spíš v civilu, jako skladatel-dělník, občas i jadrný zpěvák. Zatímco na oficiálních nahrávkách byla jeho hudební tvář spíš hladká, pracovní snímky ukazují skladatelovu podobu lehce neupravenou. Mají v sobě více lidské špíny.

To jim dodává půvab i oprávnění dát o sobě vědět na veřejnosti. Karel Svoboda uměl udržet pozornost posluchače, vtáhnout jej do své hudby, ať už byla jakkoli neoriginální. V pracovních nahrávkách buší, jak konstatuje jeho syn Petr, skladatelovo srdce. A to je pro tento výběr asi nejpodstatnější.

KAREL SVOBODA: Já tu stojím dál
CD, cena 309 korun
Hodnocení MF DNES: 60 %