Kapitán Demo

Kapitán Demo | foto: Indies MG

RECENZE: Kapitán Demo vyrostl. Nohavica není, ale s nadhledem stírá kýč

• 4
Druhá deska tlustého protivy Kapitána Dema se jmenuje Okamžitě odejdi do svého pokoje a vrať se, až budeš normální. Víc a zábavněji za uši česká (nejen) hudební scéna dlouho nedostala.

Už před dvěma lety dal hyperaktivní hudebník Jiří Burian na albu Demolice průchod frustracím z tuzemských nešvarů. Muzikant, který většinu života dělal převážně nezávislé písničky ovlivněné britskou kytarovou tradicí v kapele Southpaw a křehký folkový pop s projektem Republic of Two, na sebe oblékl masku tlustého, arogantního Kapitána Dema. A v českých textech a s frázováním parodujícím tuzemský hip hop kouzelně a zábavně „upouští páru“.

K poslechu

Tři písně z nové desky Kapitána Dema najdete zde

Kapitán Demo

V případě druhé desky se k pichlavým textům zhusta přidal i hudebnický rozměr. První singl Až vyrostu, budu Nohavica má kromě silného sloganu taky skvělou produkci v rozměrech agresivní, ale chytlavé taneční elektroniky.

Skladba Láska, Pokora a Sluníčko sampluje sladké vokály s drzostí Kanye Westa a text si utahuje ze všeho přátelství, kamarádství, hipísáctví, sluníčkovosti – zdánlivě bezproblémových kýčů, kterými často malují tuzemští umělci. „Mám s sebou fazole a trochu kefíru, jsem jen pouhý poslíček vesmíru,“ zpívá Demo předtím, než se rozjede nejvlezlejší typ saxofonového sóla, jaký existuje.

Okamžitě odejdi do svého pokoje a vrať se, až budeš normální

80 %

Kapitán Demo

Když už jsme u toho. Zaprodanost saxofonu je jednou z Demových kouzelných obsesí. Celá deska má dokonce zcela nekompromisní začátek v podobě patnáctiminutového songu Ságo pokračuje, který snad nejde nepřeskočit.

A právě to, že se Demo na desce nebojí být pro posluchače občas nepříjemný a pořádně jízlivý, z ní dělá něco víc než zhudebněnou sbírku vtipů. „Kartičku máte? Bodíky sbíráte?“ začíná písničku Ovce, ve které se trefuje do kdekoho vedle z baráku. „Jsem hrdej, že jsem Čech, jak na svý chlupy na zádech. Jsem hrdej na svý rejoicy, jako Rumcajs na vousy,“ zpívá Kapitán Demo na desce, na níž sice nevyrostl v Nohavicu, ale humor dělá často nevybíravě, vždy s přesnou pointou.